ویدیو؛ چرا شهرک سازی در "اسرائیل" شتاب گرفت؟

پنج‌شنبه 4 آذر 1395 - 11:20

به گفته یک سازمان غیر دولتی، رژیم صهیونیستی اجرای طرح ساخت 500 واحد مسکونی در شهرکی در بخش شرقی قدس را از سر گرفت.

العالم - فلسطین اشغالی
به گزارش گروه سیاسی شبکه العالم از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، این اولین تصمیم رژیم اشغالگربرای ادامه طرح شهرک سازی در قدس است. در این بین سازمان ملل طبق معمول، به محکوم کردن این اقدام بسنده کرد.
رژیم صهیونیستی با اجرای این طرح، پس از دو سال توقف، بخش های بیشتری از اراضی اشغال شده در قدس را تصاحب می کند.
سازمان غیر دولتی "عیر عامیم" - که خود را مخالف شهرک سازی معرفی کرده است – از تصمیم این رژیم برای از سرگیری پروژه شهرک سازی درشهرک "رمات شلومو" در بخش شرقی قدس خبر داد.
به دنبال پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا و توفان تغییراتی که پس از آن گریبانگیر کاخ سفید شد، رژیم اشغالگر قدس پرونده پروژه کهنه ساخت شهرک در بخش شرقی را دوباره به جریان انداخت.
از سرگیری این پروژه از زمان روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا، در واقع گواهی بر تمایل دولت نتانیاهو برای محک زدن دولت ترامپ است.
جناح راست رژیم صهیونیستی بیش از هر گروهی در این رژیم بر این بارو است که دولت ترامپ، فرصت تسریع روند شهرک سازی در کرانه باختری و بخش شرقی قدس را برای این رژیم فراهم می کند؛ اعلام از سرگیری پروژه مذکور هم بر اساس همین باور صورت گرفته است.
نتانیاهو با از سرگیری اجرای این طرح عملا به زبان بی زبانی می گوید که ایجاد کشور مستقل فلسطین توهم بیست و پنج ساله ای بیش نیست. البته ترامپ هم ممکن است با سکوت خود یا حتی با تشویق متحد صهیونیستی ، بر این ادعای نتانیاهو صحه بگذارد.
گفتنی است طرح تأسیس دو کشور قرار بود در اراضی کرانه باختری و شرقی اجرا شود در حالی که از سرگیری شهرک سازی در این اراضی، معنایی جز نابودی کامل روند صلح نخواهد داشت.
البته انتظارات دولت نتنیاهو فراتر از حد توسعه شهرک هاست این رژیم می کوشد به شهرک های خود که بر اساس قوانین خود اشغالگران، اساسا غیرقانونی هستند، وجهه قانونی بدهد.
برای مثال شهرک "عمونا" در کرانه باختری - مثل تمام شهرک های این رژیم بر روی اراضی کاملا فلسطینی ساخته شده اند – یکی از همان شهرک هایی است که تلاش می شود به رغم حکم دیوان عالی، با تصویب کنست وجهه قانونی پیدا کند.
با اینکه جامعه بین الملل تمام شهرک های این رژیم را غیر قانونی دانسته است اما سازمان ملل که نمود و نماینده برجسته جامعه بین الملل است تاکنون هیچ اقدام عملی برای مهار شهرک سازی رژیم صهیونیستی نکرده است.
این در حالی است که جهان به خصوص غرب وجود بیش از نیم میلیون شهرک نشین در اراضی اشغال شده در سال 1967 را مانع بزرگی بر سر راه پیشبرد روند صلح دانسته اند.
درهمین حال امروز یکی از مشاوران برجسته رئیس جمهوری جدید امریکا به رادیو رژیم اشغالگر گفت که شهرک سازی را مانعی در مقابل پیشبرد روند صلح نمی داند و با این حرف کل امید تشکیلات خودگردان فلسطین را به یأس بدل کرد.

208-9

پربیننده ترین خبرها