آینده رابطه ترامپ - سلمان چگونه خواهد بود؟

پنج‌شنبه 4 آذر 1395 - 21:07

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا قبل از پیروزی گفته بود: آنان (سعودی ها) روزی یک میلیارد دلار سود می برند، هر وقت گرفتاری برایشان پیش آمده ارتش ما مشکل را برایشان حل کرد، اما هیچ سودی عاید ما نشد.

عربستان سعودی - آمریکا

به گزارش پایگاه شبکه خبری العالم، ترامپ وقتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود، می کوشید که عربستان را به چالش بکشد، اما رفتار او به عنوان رییس جمهور منطبق بر دیپلماسی خواهد بود.
عقیده ترامپ این است که واشنگتن به این کشور ثروتمند بسیار کمک می کند و در مقابل سود اندکی عایدش می شود، این سخنان باعث ناراحتی برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس شد.  
فیصل الیافعی در روزنامه دی نشنال نوشت: باید منتظر بمانیم و ببینیم که ترامپ چه کاری انجام خواهد داد، در عربستان سعودی بسیاری نگران قانون جاستا هستند. جاستا قانون موسوم به "عدالت ضد حامیان تروریسم" است که به خانواده های قربانیان آمریکایی حملات تروریستی 11 سپتامبر اجازه شکایت علیه ریاض را می دهد که می گویند در این حمله مداخله داشته است.
آل سعود هر گونه ارتباط با این حمله را تکذیب کرد اما حمایت ترامپ از قانون جاستا از عوامل تنش میان طرفین است.
ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی اش، تهدید کرد که واردات نفت را از عربستان سعودی متوقف خواهد کرد چون می خواهد از دشمنان آمریکا و باندهای انرژی مستقل شود. وی همچنین تعهد داد که فعالیت آمریکا به عنوان ژاندارم جهان را متوقف کند لذا نیروهای عربی باید در مناطقی مانند سوریه برای مبارزه با داعش حضور داشته باشند.
روابط منطقه ای با واشنگتن در دوره باراک اوباما رییس جمهور سابق آمریکا به خاطر نگرانی از توافق اتمی با ایران دچار رکود شد که ترامپ قول داد به آن پایان دهد به همین دلیل رابطه ترامپ و عربستان حتما شاهد رویدادهایی غافلگیر کننده خواهد بود.   
الیافعی همچنین گفت: گاهی مردم احساس می کنند آمریکا در خاورمیانه حضوری گسترده دارد و به همین دلیل خوشحال خواهند شد که روی دیگر آمریکا را ببینند، ترامپ می گوید این همان چیزی است که خواهیم دید. 
این یکی از ابعاد رابطه آمریکا با خاورمیانه است که ترامپ به عنوان بازرگان سابق آن را به خوبی درک می کند.
کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مانند عربستان فقط هم پیمان آمریکا نیستند بلکه مشتری نیز هستند، آمریکا از بزرگترین صادرکنندگان سلاح و عربستان سعودی از وارد کنندگان پر و پا قرص سلاح است.   
همچنین ترامپ دارای منافع تجاری شخصی با آل سعود است و در گذشته به حکومت عربستان زمین و املاک در نیویورک فروخته بود. ترامپ همچنین گفته بود: من سعودی ها را دوست دارم، آنان بسیار مهربانند، من با آنان سود زیادی بردم، آنها بسیاری از املاکم را خریدند.
به عقیده این تحلیلگر عرب، افکار ترامپ به عنوان بازرگان مشخص است، اما عربستان مراقب آن است که دریابد ترامپ به عنوان رییس جمهور در 20 ژانویه 2017 چه کاری انجام خواهد داد.

206 
 

پربیننده ترین خبرها