اعتراض شدید چین به سفر دالایی لاما به مغولستان

اعتراض شدید چین به سفر دالایی لاما به مغولستان
شنبه 6 آذر 1395 - 13:15

چین هفته قبل به مغولستان هشدار داده بود که سفر دالای لاما می تواند به روابط دو کشور لطمه بزند اما این کشور بدون توجه به این هشدار و اعتراض، از دالایی لاما میزبانی کرد.

العالم - آسیا
مغولستان به شدت برای پیشبرد طرح های توسعه به کمک های چین و وام های این کشور نیاز دارد اما سفر چهار روزه هفته گذشته دالایی لاما به آن کشور باعث تیرگی فزاینده در روابط دو همسایه شده است.
تردیدی نیست که لغو نشست های دوجانبه اعتراض شدیدی از سوی چین به مغولستان است.

چین با هر فعالیت استقلال طلبانه دالایی لاما و هر کشوری که از او حمایت کند، مخالفت می کند.
مغولستان به دنبال کمک چین برای اجرای طرح ریلی «تاوان تولگوی»، توسعه یک معدن مس و همچنین طرح های مختلف زیربنایی و نیروگاهی است و قرار بود در این هفته دو طرف نشستی برگزار کنند که روزنامه «ساوت چاینا» از هنگ کنگ امروز (شنبه) از لغو آن خبر داده است.
«مونخ اورگیل تسند» وزیر امور خارجه مغولستان گفت که چین به آنها اطلاع داده است در شرایط حاضر امکان پذیرش هیات مغول امکان پذیر نیست.
او افزود که مغولستان از سال ۱۹۷۹ میلادی بارها میزبان دالایی لاما بود و سفر اخیر وی هم کاملا طبیعت مذهبی داشته و مربوط به برنامه های بوداییان است.
از سوی دیگر اخبار دریافتی حاکی است که چین یک نشست دوجانبه پارلمانی میان دو کشور را نیز لغو کرده است که نشانه هایی از نارضایتی این کشور از سفر دالایی لاما به مغولستان است.
همزمان اعلام شده است که سفر سال آینده میلادی «اردنبات جارگالتولگا» نخست وزیر مغولستان به پکن هم در هاله ای از ابهام است.
مغولستان با کسری بودجه یک میلیارد دلاری روبروست و برای کمک به اقتصاد ضعیف خود به وام ها و اعتبارات بانکی چین و صندوق بین المللی پول وابسته است.
سرکرده جدایی طلبان تبت از سال 1959 تاکنون یعنی پس از قیام ناموفق مردم تبت علیه چین، در هند زندگی می کند و دولت در تبعید خود را در «دارماسالا»ی این کشور تاسیس کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها