سگ‌ها رویدادها را در حافظه ثبت می‌کنند

سگ‌ها رویدادها را در حافظه ثبت می‌کنند
يکشنبه 7 آذر 1395 - 09:04

پژوهشی جدید نشان ميدهد، سگ‌ها هم توانایی به ‌یاد آوردن حوادثی را دارند که هنگام وقوع به‌طور متمرکز به آن توجه نکرده‌اند. این موجودات چهار پا قادرند حرکاتی را که یک بار انجام داده‌اند، تا ۲۴ ساعت بعد تکرار کنند.

العالم - گوناگون
 گروهی از دانشمندان دانشگاه بوداپست طی پژوهشی درازمدت ثابت کرده‌اند که سگ‌ها هم می‌توانند حوادثی را به یاد آورند که یک بار آن‌ها را تحت شرایطی تجربه ‌کرده‌اند. تا کنون گمان می‌رفت، این ویژگی که پژوهشگران به آن  "حافظه‌ی رویدادی" می‌گویند، خاص انسان است.

خبرگزاری دویچه وله آلمان تأکید کرد، گزارشی که گروه دانشمندان دانشگاه بوداپست به سرپرستی کلودیا فوگازا در مجله‌ی علمی "کیورنت بایالوژی" منتشر ساخته، نشان می‌دهد که سگ‌‌ها هم تا اندازه‌ای از این توانایی برخوردارند وقادر به ثبت و حفظ حوادث در حافظه‌ی خود هستند.
کلودیا فوگازا، برای دستیابی به این نتیجه از شیوه‌ای که به آن روش "از من تقلید کن" نام نهاده، استفاده کرده است. او در این رابطه می‌گوید: «از حیوانات مثل انسان‌ها نمی‌توان پرسید، یادت می‌آید ‌امروز صبح چه اتفاقی افتاده؟» به نظر فوگازا، واکنش‌سگ‌ها به روش ابداعی "از من تقلید کن" او، ‌پاسخی است که سگ‌ها با رفتار خود به این پرسش می‌دهند.
روش یادشده از سه مرحله تشکیل می‌شود: مرحله‌ی اول "آموزش تقلید"، یعنی صاحب سگ آن را طوری تربیت می‌کند که حرکات او را مثل به هوا پریدن، دست زدن به چتر، سر کردن توی سطل و مانند این‌ها تقلید ‌کند. این امر با جمله‌ی امری "از من تقلید کن" آغاز می‌شود. مرحله‌ی دوم ایجاد فاصله‌ی زمانی میان این حرکت‌ها است. مرحله‌ی سوم تکرار مرحله‌ی اول، ولی این بار بدون راهنمایی و هدایت صاحب سگ است.

حافظه‌ی قوی سگ‌ها
در چارچوب پژوهش‌های گروه کلودیا فوگازا،  ۱۷ سگ از نژادهای گوناگون تربیت شدند که پس از شنیدن جمله‌ی "از من تقلید کن"، حرکات صاحب خود را دنبال کردند. این افراد در یک آزمایش به عنوان مثال در اتاقی به طرف سطلی ‌رفتند و آن را لمس کردند. در مرحله‌ی دوم سگ‌ها آموختند که پس از تقلید از صاحبان خود، بلافاصله روی زمین دراز بکشند و کارهای او را تکرار نکنند. در مرحله‌ی سوم سگ‌های آزمایشی بلافاصله با شنیدن جمله‌ی "از من تقلید کن" دوباره حرکتی را انجام دادند که در مرحله‌ی اول به تقلید از صاحب خود آن را از خود نشان داده بودند. یعنی از جا بلند شدند و به طرف سطل رفتند.
گروه پژوهشگران دانشگاه بوداپست، بر اساس این آزمایش نتیجه می‌گیرند که سگ‌ها رویدادها را در حافظه‌ی خود ضبط می‌کنند و می‌توانند آن‌ها را تحت شرایط خاصی  تا ۲۴ ساعت بعد هم به‌یاد بیاورند و انجام ‌دهند.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها