پاکسازی نژادی گسترده مسلمانان در میانمار

پاکسازی نژادی گسترده مسلمانان در میانمار
يکشنبه 7 آذر 1395 - 15:10

تصاویر ماهواره‌ای منتشرشده از سوی دیده‌بان حقوق بشر نشان می‌دهد بیش از هزار خانه در روستاهای محل سکونت مسلمانان روهینگیا در میانمار تخریب شده است.

العالم - آسیا

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد بررسی‌های این نهاد حاکی از آن است که نظامیان میانمار درمجموع هزار و 250 خانۀ مسلمانان روهینگیا را در ایالت راخین ویران کرده‌اند.

این نهاد بین‌المللی ادامه داد با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، 820 خانۀ دیگر را که ظرف روزهای بیستم تا بیست و هشتم آبان در پنج روستا نابود شده‌اند، شناسایی کرده است.

دولت میانمار مدعی شده در حمله‌های پیکارجویانی که قصدشان «کاشتن بذر اختلاف میان نیروهای دولتی و مردم» است، کمتر از 300 خانه از بین رفته است. نیروهای دولتی میانمار از 18 مهر به منطقه‌ای در امتداد مرز بنگلادش که عمدۀ ساکنان آن از اقلیت روهینگیا هستند، هجوم برده‌اند.

این اقدامات هم‌زمان با آنچه حمله به مرزبانان این کشور خوانده شد، تشدید شده‌ است. گفته می‌شود در این حمله 9 نیروی مرزبانی کشته شدند.

بنا بر اعلام سازمان ملل، از زمان آغاز عملیات نیروهای دولتی حدود 30 هزار غیرنظامی در این منطقه آواره شده‌اند. در همین حال، رسانه‌های محلی می‌گویند باگذشت شش هفته از عملیات، نیروهای امنیتی حدود 70 نفر را کشته و بیش از 400 نفر را دستگیر کرده‌اند.

باوجوداین، فعالان احتمال می‌دهند تعداد تلفات و بازداشتی‌های این عملیات بسیار بیشتر از آمار اعلام‌شده باشد. ساکنان این مناطق و فعالان حقوق بشری می‌گویند نیروهای دولتی در این حمله‌ها به اعدام‌های خودسرانه، تجاوز و آتش زدن منازل روستاییان دست‌زده‌اند اما دولت میانمار وقوع این‌گونه بدرفتاری‌ها را انکار و گزارش‌های مربوط به این بدرفتاری‌ها را اقدامی دروغین از جانب «تروریست‌ها» عنوان کرده است.

مسلمانان ساکن میانمار همواره مورد آزار و اذیت بودائیان موردحمایت دولت بوده‌اند اما اقلیت مسلمان در ایالت راخین بیشترین خشونت را متحمل شده‌اند. دولت میانمار از دادن حق کامل شهروندی به مسلمانان که بیش از 1.3 میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، خودداری می‌کند. مسلمانان روهینگیا از سال 1982 و در پی تصویب قانونی جدید از حق تابعیت میانمار محروم شدند.

در سال‌های اخیر، شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا به علت حمله‌های بودائیان افراطی به‌ویژه در ایالت راخین کشته یا آواره شده‌اند. منبع : مشرق

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها