محکوم شدن بوئینگ در سازمان تجارت جهانی

محکوم شدن بوئینگ در سازمان تجارت جهانی
سه شنبه 9 آذر 1395 - 10:45

سازمان جهانی تجارت در حکمی یارانه‌های پرداختی ایالت واشنگتن آمریکا به شرکت هواپیماسازی بوئینگ را غیرقانونی عنوان کرد که این حکم یک پیروزی برای ایرباس شرکت رقیب آن و اتحادیه اروپا به شمار می رود.

العالم - آمریکا
خبرگزاری فرانسه تأکید کرد که بر اساس این حکم یک هیات سازمان جهانی تجارت (W.T.O)، یارانه های ایالت واشنگتن برای حمایت از تولید هواپیمای تجاری بوئینگ 777 ایکس غیرقانونی است، زیرا تشویق کننده استفاده از مواد اولیه داخلی و تشدید کننده تجارت ناعادلانه است.
این هیات سازمان جهانی تجارت خواستار قطع پرداخت این یارانه ها در مدت 90 روز شد.
از آنجا که شرکت ها و مقام های منطقه ای در سازمان جهانی تجارت در ژنو حضور ندارند، اتحادیه اروپا به نمایندگی از ایرباس و دولت فدرال آمریکا به نمایندگی از بوئینگ و ایالت واشنگتن در دعوای این پرونده حضور داشتند. بوئینگ اعلان کرده که در انتظار درخواست تجدیدنظر دولت آمریکا در باره این حکم است.
بر اساس ارزیابی های ایرباس، ایالت واشنگتن در چارچوب برنامه هایی که قرار است تا سال 2040 ادامه یابد، برای شرکت بوئینگ معافیت مالیاتی به ارزش هشت میلیارد و 700 میلیون دلار (هشت میلیارد و 200 میلیون یورو) درنظر گرفته است.
ایرباس همچنین ادعا کرده است که در نتیجه نظام پرداخت یارانه که امتیازات غیرعادلانه در اختیار بوئینگ قرار می دهد، تاکنون 50 میلیارد دلار در فروش خود زیان دیده است.
هر چند که سازمان جهانی تجارت که هدف آن ایجاد میدان های مساوی فعالیت در صحنه تجارت جهانی است، از توانایی و اهرمی برای اجرای احکام خود برخوردار نیست، اما می تواند اقدامات تلافی جویانه ای را علیه طرف های متخلف تصویب کند.
سیسیلیا مالمستروم مسئول امور بازرگانی اتحادیه اروپا با توصیف حکم روز دوشنبه به عنوان یک پیروزی مهم برای این نهاد گفت: انتظار دارد که ایالات متحده به این احکام احترام بگذارد، شرایط رقابت عادلانه را حفظ کند و بدون تاخیر پرداخت یارانه هایشان را قطع کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها