مطبوعات مصر: گاف الجزیره ضد ارتش نابخشودنی است

مطبوعات مصر: گاف الجزیره ضد ارتش نابخشودنی است
سه شنبه 9 آذر 1395 - 11:10

روزنامۀ مصری الوفد انتشار فیلم جنجالی «نظامیان» از شبکۀ الجزیرۀ قطر را اشتباهی نابخشودنی از قطر دانست که دستور آن را "برخی حاکمانِ نوجوانِ عرب" صادر کرده اند.

العالممصر

«محمد امین» در مقاله ای در روزنامۀ الوفد نوشت: «فیلم نظامیان، گافِ بزرگی است که قطر و شبکۀ الجزیره مرتکب آن شدند.. فکر می کنم این فیلم، نه تنها مصر، بلکه تمام اعراب را تکان داد.. ارتش مصر، ارتش تمام اعراب است، با تمام اشتباهات و بحران ها، مصر، هیچ گاه عقب نماند. اما چه کسی ضمانت می کند که پخش این مزخرفات آن هم از یک شبکۀ عربی، سبب نشود که ارتش مصر، روحیۀ خود را نبازد؟ متاسفانه قطر، این کار را به میل خود انجام نداده است بلکه برای انجام این کار، از برخی حکامِ نوجوانِ عرب دستور گرفته است.

«هشام النجار» نیز در روزنامۀ مصری الاهرام، ترکیه و گروه اخوان المسلمین را به تلاش برای ضربه زدن به نفوذ نهادهای نظامی در مصر از طریق صدور فتواهایی نظیر «واجب بودن سرپیچی از ارتش مصر و زمین گذاشتن سلاح و فرارِ سربازان» متهم کرد.

به نوشتۀ النجار، این طرح «کامل کنندۀ محتوای فیلم شبکه الجزیرۀ قطر است که تصاویری گزینشی را کنار یکدیگر مونتاژ کرده و برای خدشه دار کردن خدمت وظیفه در مصر داستان پردازی کرده است تا سربازان مصری را قربانی شرایطی تلخ قلمداد کند».

فیلم نظامیان، محصول شبکه الجزیره

در همین راستا «محمد صلاح» در روزنامۀ الحیات، چاپ لندن نوشت:«این فیلم، در چارچوب تلاش اخوان المسلمین و کشورها و طرف های حامی این گروه برای انتقامجویی از ارتش مصر منتشر شده است».

وی هدف از این گونه هجمه های اخوان المسلمین و حامیانشان را «خدشه دار کردن چهره ارتش و ترور مجازی آن و سوزاندن فرماندهان آن در عرصۀ سیاسی» دانست.

در این میان، «دندراوی الهواری» در مقاله ای در روزنامۀ مصری «الیوم السابع» به شدت از انتشار این فیلم انتقاد کرد و نوشت:«حداقل، ارتش مصر، ارتشی ملی است و افرادِ آن، تا مغز استخوان مصری هستند و مانند ارتش قطر نیستند که از دیگر کشورها آورده شده باشند و شناسنامه قطری به آن ها داده شده باشد. از آن گذشته، بر خلاف قطر، مصر را فرزندان مصریَش پاسبانی می کنند، نه آمریکایی ها و ترک ها و انگلیسی ها».

این نویسندۀ مصری، با تاکید بر این که شبکه الجزیره قطر به دنبال «به دندان کشیدنِ جسد مصری هاست» این فیلم را «به مثابۀ اعلام جنگی واضح و آشکار» قلمداد کرد.

205

پربیننده ترین خبرها