در نشست امروز اوپک ... تولید ایران چقدر می‌شود؟

در نشست امروز اوپک ... تولید ایران چقدر می‌شود؟
چهارشنبه 10 آذر 1395 - 01:45

وزیر نفت ایران می‌گوید کشورش تولید نفت خود را در سطح توافق‌شده در نشست الجزایرِ اعضای سازمان کشورهای صادرکنندۀ نفت (اوپک) ثابت نگه می‌دارد.

العالم - ایران

پرس تی وی گزارش داد بیژن نامدار زنگنه سه‌شنبه (9 آذر) پس از ورود به وینِ اتریش برای شرکت در صدوهفتادویکمین نشست رسمی اوپک اعلام کرد ایران آمادگی دارد تولید نفت خود را در سطحی که در ماه سپتامبر (مهر) در نشست فوق‎العادۀ اعضای سازمان تعیین شد، ثابت نگه دارد.

زنگنه در پاسخ به پرسشی دربارۀ آمادگی ایران برای همراهی با برنامۀ اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت به خبرنگاران گفت: «ما سطح تولیدی را که در الجزایر دربارۀ آن تصمیم گرفتیم، تغییر نمی‎دهیم.»
اعضای سازمان کشورهای صادرکنندۀ نفت (اوپک) چهارشنبه (10 آذر) در وین برای برگزاری صدوهفتادویکمین نشست رسمی این سازمان گرد هم می‌آیند. انتظار می‌رود در این نشست سطح پیشنهادی تولید هر یک از اعضا تعیین شود. بحث دربارۀ اجرای طرح فریز نفتی (تثبیت تولید نفت) نیز در دستور کار نشست چهارشنبه قرار دارد.

اوپک متشکل از کشورهای الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، اندونزی، ایران، عراق، کویت، لیبی، قطر، عربستان، امارات، ونزوئلا و نیجریه است.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که اعضای این سازمان در نشست فوق‌العادۀ سپتامبر 2016 (مهر 1395) در الجزایر برای کاهش تولید نفت به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، اعضای اوپک متعهد شدند روزانه حدود ٧٠٠ هزار بشکه از تولید نفت خام خود بکاهند، اما ایران از این موضوع مستثنی است.

ایران همواره تأکید دارد در حال بازپس‌گیری سهم دورانِ پیش از تحریم خود از میزان تولید اوپک بوده و هنوز خیلی زود است که بخواهد تولید خود را محدود کند.

پربیننده ترین خبرها