مسؤولان آمریکایی تاکید کردند:

هزینه میلیاردی ریاض برای تروریسم + ویدیو

چهارشنبه 10 آذر 1395 - 14:22

روزنامه "نیویورک پست" به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که حکومت سعودی 10 میلیارد دلار برای گسترش تفکرات افراطی در طول چهار دهه گذشته هزینه کرده است که این تفکرات زیربنای تروریسم شده است.

العالم- عربستان
هر روز اسناد و گزارش های بیشتری درباره حمایت عربستان از تروریسم و پرورش و گسترش آن توسط این کشور در سراسر جهان فاش می شود. آخرین مورد، گزارش روزنامه نیویورک پست است که گزارش کارشناسان مبارزه با تروریسم درخصوص وجود مراکز جذب و پرورش تروریست ها تحت پوشش مراکز اصلاح و بازپروری را تایید می کند.
به نوشته نیویورک پست، یکی از بازداشت شدگان سعودی در زندان گوانتانامو به نام غسان عبدالله الشربی که متهم به ارتباط با یکی از مجریان حملات یازدهم سپتامبر سال 2001 میلادی است، فرصت آزادی مشروط را بدست آورده است. او امسال در جلسه استماع با صراحت سخن گفت و فاش کرد که دولت آل سعود زندانیان آزاد شده را به پیوستن به مدرسه وهابی اصلاح و بازپروری معروف به "مرکز اصلاح و بازپروری شاهزاده محمد بن نایف" تشویق می کند.
آل سعود دو شعبه مجهز این مرکز را در ریاض و جده افتتاح کرده است. برنامه های این مرکز بازپروری با استفاده از هنر درمانی، ورزش، پلی استشین و فوتبال برای ریشه کن کردن افراطی گری است اما آنچه عملا روی می دهد، برخلاف این امر است؛ به گونه ای که زندانیان فنون تروریسم را فرا می گیرند و بعد از آزادی به جنگجویان ملحق می شوند.
به نوشته نیویورک پست، 131 بازداشتی سعودی به مراکز اصلاح و بازپروری در ریاض و جده برده شده اند و سال گذشته نیز 9 بازداشتی یمنی به این مراکز منتقل شده اند.
غسان عبدالله الشربی گفت: سعودی ها بازداشت شدگان سابق را به نبرد در آمریکا ترغیب می کنند. دلایلی وجود دارد که ادعای وی را ثابت می کند.
به عنوان مثال، ایمیل های خصوصی فاش شده هیلاری کلینتون نشان می دهد که عربستان پایگاه حمایت اصلی از القاعده و طالبان و گروه لشکر طیبه پاکستان و نظایر آنها است.
این درحالی است که روزنامه "نیویورک تایمز" پیشتر در مقاله ای به قلم توماس فریدمن روزنامه نگار مشهور نوشته بود که عربستان از تروریسم حمایت و پشتیبانی مالی می کند و داعش و القاعده و سایر گروههای تروریستی مورد حمایت مالی عربستان هستند و تفکر وهابی دارند و اسناد ویکیلیکس هزینه میلیاردی عربستان برای گسترش تفکر وهابی افراطی را ثابت می کند و تصادفی نیست که هزاران سعودی به داعش ملحق شده اند.
وزارت خارجه آمریکا ارزیابی کرده است که عربستان بیش از 10 میلیارد دلار برای موسسات خیریه مشکوک به منظور ایجاد یک جریان متعهد به وهابیت در طول چهار دهه گذشته هزینه کرده است و جدود 20 درصد از اینها به القاعده و گروههای تروریستی ملحق شده اند.
کنگره آمریکا در ماه سپتامبر گذشته قانون موسوم به "اجرای عدالت علیه حامیان تروریسم" معروف به "جاستا" را تصویب کرد که به قربانیان حملات تروریستی اجازه می دهد که از مسئولان خارجی در دادگاههای آمریکا شکایت کنند و در سایه تصویب این قانون، نگاهها به عربستان معطوف شده است زیرا اکثر تروریست های حملات یازدهم سپتامبر را شهروندان سعودی تشکیل می دهند.
6

پربیننده ترین خبرها