مشکلات "توریسم سلامت" از زبان وزیر بهداشت

مشکلات
پنج‌شنبه 11 آذر 1395 - 12:21

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه توریسم سلامت وجود دارد، تأکید کرد که دانش و مهارت جامعه پزشکی با درآمد ما از توریسم درمانی قابل قیاس نیست.

العالم - گفتگوی ویژه

دکتر حسن هاشمی روز پنج شنبه در برنامه "من طهران" شبکه العالم، دربارۀ توریسم سلامت و خدمات پزشکی ارائه شده به بیماران خارجی گفت: یکی از کارهایی که بایستی در کشورما دنبال شود، همین توریسم سلامت است، و ما مشکلاتی در این زمینه داریم، و دانش و مهارت جامعه پزشکی با درآمد ما از توریسم درمانی قابل قیاس نیست؛ ما در آن بخشی که مربوط به اطلاع رسانی و معرفی توانمندی ها که احتیاج به آژانسهای قوی و هتل های مجهز و وسیله رفت و آمد باشد، موفق نبودیم.
وی افزود: ما از پزشکان برجسته، مراکز مجهز و تجهیزات پیشرفته برخورداریم که این بخش کار بی نظیر است؛ و بقیه بخشها به دیگر سازمانهای دولتی برمی گردد و که وزارت ارشاد، سازمان گردشگری، وزارت کشور و امور خارجه کمک کنند. امیدواریم که انشاء الله در آینده این رونق را شاهد باشیم.
دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: حتما خوب است که کشورهای دیگر نیز مشارکت داشته باشند و دفاتری را برای اعزام بیمار به ایران داشته باشند.  ما بیمارستانهای را که می توانند به بیماران خارجی خدمت یا سرویس دهند مشخص و درجه بندی کرده ایم و خواهش داریم که غیر از این مسیر قانونی، راه دیگری را نروند، زیرا افراد سودجو در همه جای دنیا وجود دارند.
وی با اشاره به مهارت و دانش بی نظیر پزشکان و متخصصا ایرانی و قیمتهای بسیار مناسب خدمات پزشکی در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا، اظهارداشت: از گذشته های دور مردم منطقه ما با پزشکی و توانمندی پزشکان ایرانی آشنا هستند و اعتماد دارند و فکر می کنم که گره کار در همین نبود تسهیلات برای رفت و آمد و مراقبت از بیماران برای استقرار و پذیرایی است که چندان رشد نداشته و امیدوارم که این مشکل حل شود.
دکتر هاشمی با اشاره به رتبه علمی خوب کشور در دنیا اظهار داشت: ما 57 دانشگاه با 200 هزار دانشجو در رشته های مختلف گروه پزشکی داریم که تعدادی از آنها خارجی هستند و رتبه تولید علم ما در منطقه اول است و ما در دنیا رتبه شانزدهم را داریم، و در کل علوم طبیعی در کشور وزارت بهداشت و یا گروه های پزشکی یک سوم تولید علم را در قالب شرکتهای دانش بنیان برعهده دارند که حدود 350 شرکت هستند که کار تحقیقی و تولیدی را انجام می دهند و 600 مرکز تحقیقاتی هم داریم.
* تولید 95 درصد داروهای مورد نیاز در داخل
وی به تولید انواع واکسنها در داخل اشاره کرد و گفت: خوشبختانه 95 درصد داروی مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود و انواع روشهای جراحی و تشخیصی را هموطنان خودمان انجام می دهند و بیش از 20 سال است که اعزام بیمار به خارج از کشور نداشتیم و بالعکس به دلیل اینکه هزینه ها کم است، از کشورهای دیگر برای بهره مند شدن از خدمات درمانی به ایران می آیند.
* پیشرفت قابل توجه در حوزه پیوند و سلول درمانی
هاشمی خاطرنشان کرد: یکی از حوزه هایی که ایران پیشرفتهای خیلی خوبی داشته است، انواع پیوند قلب، کبد، ریه، لوز المعده، روده و کلیه است.
وی افزود: دانش پزشکی حداقل هر 5 سال یک بار و برخی معتقدند هر 3 سال یکبار جدید می شود، و همه مراکز آموزشی و پژوهشی ما در حال دنبال کردن برنامه ها هستند، و ما هم رقبای منطقه ای و بین المللی داریم. در منطقه ما بعد از ایران، ترکیه می باشد که مراکز تحقیقاتی ما با مراکز این کشور در حال رقابت هستند.
هاشمی خاطرنشان کرد: از جمله حوزه هایی که بسیار خوب در آن کار می شود، بحث سلول درمانی است که سلولهای بنیادی یکی از حوزه های آن است. ایران بیش از 28 سال قبل کار پیوند مغز استخوان را برای سرطان خون شروع کرد و اکنون هزاران هزار مریض داریم که پیوند شده اند.
دکتر هاشمی گفت: اکنون از سلولهای بنیادی در رشته من که چشم است، از 15 سال قبل استفاده می کنیم، و می دانم که از سلولهای بنیادی در بیماران قلبی و قطع نخاعی استفاده می شود که بخشی از آنها تجربی است و بعضی از آنها به ثمر رسیده است. و خدماتی هم هست که می توان گفت همطراز با مراکز پیشرفته جهانی است که برای بیماری های مختلف از اعصاب گرفته تا کسانی که آسیب های شدید دیده و قطع عضو شده اند، ارائه می شود.
* آمادگی برای همکاری با مراکز علمی دنیا
وزیر بهداشت درباره حجم همکاری با مراکز علمی دنیا گفت: خوشبختانه روابط و همکاری خیلی خوبی با وزرای بهداشت منطقه داریم و تقریبا با همه آنها در کنفرانسها و اجتماعات مختلف در ارتباط هستیم و تا اندازه ای تبادل نظر و تجربه وجود دارد و فکر می کنم که جمهوری اسلامی ایران می تواند خیلی بیشتر از این کمک کند.
دکتر هاشمی اظهار داشت: ما در منطقه ای هستیم که منافع ما ایجاب می کند به هم کمک کنیم و از توانمندی های همدیگر استفاده کنیم. ما مسلمانان چاره ای نداریم به جز اینکه به هم اعتماد کنیم و مشکلاتمان را خودمان حل کنیم و نگاهمان به بیگانگان نباشد زیرا ما ثمری از آنها ندیده ایم.
دکتر هاشمی تأکید کرد: ما افتخار می کنیم که تجریباتمان را در اختیار هر کسی از هر کجای دنیا با هرعقیده و فرهنگی که دارد، قرار دهیم، به ویژه برادران و خواهران عزیز مسلمان ما که طبعا آنان در اولویت هستند و فکر می کنم که حداقل در بعضی از حوزه ها ایران سرآمد هست، می توانند از تجربیات ایران استفاده کنند. ایران در نانوتکنولوژی رتبه هفتم را در دنیا دارد و اینکه بعضی مراکز در بحث پیوند کم نظیر هستند.
دکتر هاشمی گفت: در سفر اخیر به چین هنگام بازدید از یک بیمارستان هزار تخت خوابه، افتخار می کردند که در سال 100 پیوند کبد داشتند که من به آنها گفتم که فقط در یکی از بیمارستانهای شیراز ما سالانه بیش از 600 پیوند کبد انجام می شود و اینکه ما 28 جراح داریم که کار آنان فقط پیوند کبد است.
وی درباره خدمات پزشکی ارائه شده به کشورهای بحران زده منطقه مانند عراق و سوریه گفت: آنچه که ما تا به حال انجام داده و انجام خواهیم داد بنا به درخواست دولتهای منطقه بوده است؛ ما در ارائه خدمات به عراق، سوریه و افغانستان و لبنان و هر کجای دنیا کوتاهی نکرده ایم، و تا جایی که توانسته ایم در حوزه های مختلف پزشکی کمک کرده ایم.
دکتر هاشمی افزود: شعار انقلاب اسلامی همواره دفاع از مظلومین بوده است، و ما همواره کنار مظلومین و ملتهای منطقه بوده ایم و در زمینه خدمات دارویی و درمانی کمک کرده ایم.
* کیفیت بالای داروهای تولید داخل
دکتر هاشمی با اشاره به کیفیت داروهای تولیدی داخل، گفت: از نظر کیفیت دارو وقتی داروی ما به بعضی کشورهایی مثل روسیه و آفریقای جنوبی که شرایط خوبی دارند، نشان می دهد که داروهای ما می توانند با دیگر شرکتهای بین المللی رقابت کنند.
وی افزود: در حوزه دارو با شهرکهای دارویی که داریم که کار آنها پژوهش و تولید است، شرایط خوبی داریم، البته همیشه فرصت برای ارتقا وجود دارد و فکر می کنم بعد از توافق هسته ای، فرصتهای بسیار ارزشمندی فراهم شده و شرکای بسیاری را از نقاط مختلف دنیا کشف می کنیم که به ما مراجعه می کنند و علاقمند به سرمایه گذاری در ایران هستند و نگاه آنها استفاده از نیروی جوان، دانشمند و پرانگیزه و با تجربه ایرانی است و در عین حال بازار منطقه نیز می تواند برای آنان ترغیب کننده باشد.
دکتر هاشمی تأکید کرد: ما مسیر قبلی خودمان را با اعتماد به نفس بیشتر ادامه می دهیم، و به صورت دائم در حال نوسازی و بازسازی صنعت  دارویی کشور هستیم و برای صادرات نیز هدف گذاری 10 ساله ای را انجام داده ایم، و فکر می کنیم که هرچقدر حضور ما در بازارهای بین المللی بیشتر باشد، طبعا کیفیت هم ارتقا خواهد یافت زیرا این رقابت بسیار سخت است.

مشروح این گفت و گو ساعت 20:05 امشب (پنجشنبه شب)  از شبکه العالم پخش می شود.

پربیننده ترین خبرها