چگونه پوتین، روحانی و بن‌سلمان توافق اوپک را رقم زدند؟

چگونه پوتین، روحانی و بن‌سلمان توافق اوپک را رقم زدند؟
جمعه 12 آذر 1395 - 17:24

ولادیمیر پوتین به عنوان مقام عالی یک کشور غیر عضو در اوپک، نقش تعیین کننده ای در کمک به عربستان و ایران برای کنار گذاشتن اختلافات و امضای مهم ترین توافق سازمان کشورهای صادر کننده نفت در 15 سال اخیر، بازی کرده است.

العالم - روسیه

رویترز مدعی شده است مکالمۀ تلفنی میان پوتین و روحانی، راه را برای رسیدن به توافق هموار کرده است. پس از آن هم روحانی و زنگنه، وزیر نفت، از رهبر معظم انقلاب کسب تکلیف کرده اند و ایشان هم بر لزوم توجه به خطوط قرمز و تسلیم نشدن در برابر فشارهای سیاسی و عدم پذیرش کاهش تولید نفت در وین تأکیده کرده اند.
منابعی از داخل و خارج اوپک نیز به رویترز گفته اند که پوتین رییس جمهور روسیه، آیت الله خامنه ای، حسن روحانی، محمد بن سلمان، پسر شاه عربستان و جانشین ولیعهد این کشور، در لحظات تعیین کنندۀ پیش از نشست روز چهارشنبۀ اوپک در تصمیمات اجلاس آن روز تأثیر گذاشته اند.
مطابق این گزارش، نقش پوتین در میانجیگری بین ریاض و تهران از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و به عنوان مهمترین شاخص افزایش نفوذ روسیه در منطقۀ خاورمیانه به شمار می آید. این جریان از دیدار پوتین با محمد بن سلمان در ماه سپتامبر و در حاشیۀ اجلاس سران کشورهای گروه بیست در چین آغاز شد.
در این نشست دو طرف بر همکاری به منظور تخلیۀ مازاد عرضه از بازارهای جهانی نفت به توافق رسیدند؛ زیرا کاهش قیمت نفت خام به کمتر از نصف، از سال 2014 تأثیر منفی بر واردات دولتی روسیه و عربستان گذاشته بود.
قیمت نفت در هفتۀ جاری با افزایش 10 درصدی به بیش از 53 دلار در هر بشکه رسید.

202 ـ 211

پربیننده ترین خبرها