درخواست لاریجانی برای اقدام متقابل در برجام

درخواست لاریجانی برای اقدام متقابل در برجام
يکشنبه 14 آذر 1395 - 09:24

رییس مجلس شورای اسلامی از دولت خواست بندهای 3 و 7 قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را هر چه سریع تر اجرا کند و به خانه ملت گزارش دهد.

العالم - ايران
علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه مجلس با بیان این که اقدام آمریکایی ها در تمدید تحریم های ایران توجیهی از نظر بین المللی ندارد و این موضوع از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران نیز مسجل است، افزود: در مجلس شورای اسلامی قانون مهمی تصویب کردیم و به نظر می رسد تکلیف روشن شده است.
وی ادامه داد: در بند سه این قانون به صراحت مصوب کردیم اگر یکی از طرفین به تحریم ها روی آورد یا تحریم جایگزین مشخص کند چه اقداماتی را دولت انجام دهد.
رییس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: با توجه به اقدام مجلس سنای آمریکا در تمدید تحریم های جمهوری اسلامی ایران دولت متناسب با این اقدامات اقدامات لازم را انجام دهد .
لاریجانی تصریح کرد: بنابراین چون در این موارد تحریم هایی انجام شده، دولت باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد: ما اکیدا از دولت می خواهیم در قانون اقدام متناسب و متقابل در اجرای برجام بخصوص بندهای سه و هفت آن را هر چه سریع تر به مرحله اجرا بگذارد.
عضو شورای عالی امنیت ملی افزود: از همه دوستداران می خواهیم در شرایط فعلی که احتیاج به وفاق داریم تمامی سعی خود را درایجاد وحدت صرف کنند واز اقدامات چالشی بپرهیزند تا وقت مسئولان صرف منافع کشور شود.
به گزارش ایرنا، براساس بند 3قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم ها یا بازگرداندن تحریم های لغو شده یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف کند و توسعه سریع برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی سازی کشور به 190 هزار سو افزایش یابد.
شورای عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع است. دولت باید ظرف مدت چهار ماه برنامه خود را برای این منظور جهت تصویب به شورای عالی امنیت ملی ارائه کند.
در بند ۷ این قانون نیز مقرر شده است: دولت و قوای مسلح کشور موظفند به منظور حراست از امنیت و منافع ملی کشور و حمایت از متحدان در مقابله با تروریسم، تدابیر لازم را نسبت به تقویت توانمندی های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه های آفندی و پدافندی از جمله هوایی، دریایی، زمینی، موشکی و ایجاد پدافند در مقابل حملات هسته ای و ساخت پیش ران ها، باطری های هسته ای، تصویربرداری نوترونی و پزشکی هسته ای با قوت و جدیت برنامه ریزی و اقدام کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها