روحانی: مصوبه سنا اجرایی شود پاسخ می‌دهیم

روحانی: مصوبه سنا اجرایی شود پاسخ می‌دهیم
يکشنبه 14 آذر 1395 - 09:28

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران نقض کننده برجام نخواهد بود تأکید کرد، اجرایی شدن مصوبه سنا، پاسخ قاطعانه ما را به همراه خواهد داشت.

العالم - ایران
حجت‌الاسلام حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه تقدیم لایحه بودجه 96 در صحن مجلس، گفت: جمهوری اسلامی ایران نقض کننده برجام نخواهد بود؛ ما نقض برجام را تحمل نخواهیم کرد؛ مصوبه سنا برجام اجرایی شود نقض فاحش برجام بوده، و پاسخ قاطعانه ما را به همراه خواهد داشت.

رییس جمهور تصریح کرد: گزارش های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی موید این واقعیت است که از زمان اجرایی شدن برجام، جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده و به آن پایبند بوده است.
روحانی اضافه کرد: معتقدیم برجام سند معتبر بین المللی است که به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده است و اجرای دقیق و صحیح آن می تواند دستاوردهای فراوانی برای کشورهای مشارکت کننده در آن و کل جامعه بین المللی به همراه داشته باشد . جمهوری اسلامی ایران همانطور که رهبرمعظم انقلاب اعلام فرمودند، هیچگاه نقض کننده برجام نبوده و نخواهد بود. ما به تعهدات خود پایبندیم .

*به نقض برجام پاسخ مناسب می دهیم
وی تصریح کرد: به عنوان رییس جمهور و رییس شورای عالی امنیت ملی به صراحت اعلام می کنم که نقض برجام را از سوی هیچ یک از اعضا 1+5 تحمل نخواهیم کرد و به آن پاسخ مناسب خواهیم داد.
رئیس جمهوری تاکید کرد: مصوبه اخیر کنگره آمریکا به اعتقاد ما با برجام مغایرت داشته وناقض آن است. لذا رییس جمهوری آمریکا موظف است با استفاده از اختیارات خود از تایید و بویژه از اجرای آن جلوگیری کند. چنانچه این مصوبه به اجرای گذاشته شود، نقض فاحش برجام بوده و پاسخ قاطعانه ما را به دنبال خواهد داشت. حتی امضای آن توسط رییس جمهوری آمریکا نیز خلاف تعهدات آمریکا می دانیم و با عکس العمل مقتضی روبرو خواهد شد.
روحانی گفت: لذا در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی و قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، در جلسه این هفته هیات نظارت بر اجرای برجام تصمیمات لازم را اتخاذ و به اطلاع مردم خواهیم رساند. ما در اجرای مطلوب برجام مصمم هستیم اما در مواجهه با هرگونه بدعهدی، تعلل، تاخیر و یا نقض دراجرای برجام نیز قاطع عمل خواهیم کرد.

*بدون ایران هیچ بحرانی در منطقه قابل حل نیست
رئیس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران کشوری است با ثبات، قوی و دارای نظام مردم سالار و اقتصادی با فرصت های جذاب فراوان که به فضل خدا به زودی به یکی از اقتصادهای نوظهور مهم تبدیل خواهد شد. کشوری که مهمترین سد در مقابل گسترش تروریسم داعشی است و بدون همکاری آن هیچ بحرانی درمنطقه قابل حل نخواهد بود.
روحانی افزود: با همکاری ایران می توان ثبات وامنیت را به منطقه بازگرداند و ایران کشوری است که به رغم تبلیغات بدخواهان، نماد پیشرفت اقتصادی در داخل ،همزیستی و گسترش تعامل با جهان و امنیت وثبات در منطقه است و همکاری با چنین کشوری در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی در جهت منافع همه کشورها خواهد بود .
وی ادامه داد: هرچند رفع تحریم ها فرصت ارزشمندی را برای بهره گیری از سرمایه گذاری، فناوری و بازارهای جهانی پیش روی اقتصاد کشور قرار می دهد اما باید توجه داشت که اقتصاد ایران از بیماری مزمن ساختاری و مشکلات گذشته رنج می برد و امروز این امکان بوجود آمده که توان تصمیم گیری کشور بر حل مشکلات ساختاری متمرکز شود.
رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: امیدواریم در سال 95 طبق فرمایشات رهبرمعظم انقلاب که سال اقتصاد مقاومتی و اقدام وعمل نامگذاری شده با تورم تک رقمی و رشد اقتصادی بالای 5 درصد وایجاد 700 هزار شغل جدید به پایان ببریم و این امر می تواند شروعی برای اقدامات ساختاری در اقتصاد کشور باشد .
روحانی بادآور شد: در سیاست های بودجه 96 ، دولت برنامه جامعی با هدف دستیابی به رشد فراگیر، اشتغالزا و ضد فقر تهیه کرده که بودجه سال آتی است و در فرصتی دیگر جزئیات برنامه های اصلاحی دولت را در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی و شرایط پسا برجام به اطلاع مردم خواهد رساند.
وی خاطرنشان کرد: با عنایت به اینکه در سال 96 ادامه رشد صادرات نفت همانند سال 92 نخواهد بود، استمرار رشد اقتصادی ایجاد شده تا پایان سال جاری، مساله اصلی اقتصاد کشور است و تمامی سیاست های اقتصادی کشور در حول این محورقرار می گیرد.

رئیس جمهوری گفت: در حوزه روابط خارجی، دولت در شرایطی آغار بکار کرد که به دلیل اتهاماتی واهی در موضوع هسته ای، نوعی اجماع علیه کشور شکل گرفته بود و مجامع بین المللی ذیل بیانیه ها و قطعنامه های مختلف محدود کننده، مسیرهای عمده وارداتی و صادراتی و از همه مهمتر مالی و بانکی کشور را مسدود کرده و هزینه مبادلات تجاری کشور را افزایش داده بودند.
روحانی افزود: وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای بالای نفتی طی سال های دهه 80 و ورود بدون آینده نگری منابع حاصل از صادرات نفت به اقتصاد، آسیب پذیری اقتصادی کشور در مقابل تهدید نفتی را افزایش داد.
وی ادامه داد: این آسیب پذیری که مورد شناسایی دشمنان قرار گرفته بود، سبب شد تا آنان کاهش صادرات نفتی ایران را هدف قرار دهند و تلاش کنند با کاهش هر چه بیشتر صادرات نفت، کشور را دچار تنگناهای مالی و ارزی کنند.
رییس قوه مجریه گفت: اجرای توافق هسته ای که با هدایت رهبر معظم انقلاب و پشتیبانی مردم غیور و همراهی همه ارکان نظام از جمله مجلس شورای اسلامی به ثمر رسید، نه تنها این روند را متوقف کرد و دشمنان را در دستیابی به اهداف ناکام گذاشت بلکه باعث شده در سایه همت قابل تقدیر تلاشگران صنعت نفت در مدت کوتاهی صادرات نفت به سطوح پیش از تحریم بازگشته و مانع از آن شود که تکانه بزرگ کاهش قیمت نفت، اقتصاد ایران را همچون بسیاری از دیگر کشورهای صادر کننده نفت دچار بحران کنند.

*موفقیت در دیپلماسی نفتی
روحانی افزود: جمهوری اسلامی ایران ظرف روزهای گذشته موفقیت قابل ملاحظه ای را در زمینه دیپلماسی نفتی بدست آورد. ما با پافشاری و تدابیری که بکار گرفتیم، توانستیم ضمن حفظ انسجام اوپک، در کاهش میزان تولید نفت که به افزایش ملموس قیمت جهانی نفت انجامید، تاثیرگذار باشیم و نه تنها ایران را از این کاهش مستثنی کنیم بلکه به رغم مشکلات جدی که با برخی تولید کنندگان مهم اوپک داشتیم، حتی اجازه افزایش میزان تولید را نیز اخذ کنیم.
وی ادامه داد: ما عملا هیچ محدودیتی برای افزایش تولید و صادرات نفت کشور در ماه های آینده نخواهیم داشت. کافی است شرایط بدست آمده را با دوران تحریم مقایسه کنیم که با اعمال محدودیت های سنگین بین المللی به طور مستمر امکان صادرات و تولید نفت کشور کاسته می شد و دیگران جای ما را در بازار نفت می گرفتند.
رییس جمهوری گفت: جا دارد در همین جا از تلاش های انجام گرفته از سوی همه کشورهای عضو اوپک و همچنین همراهی تولید کنندگان عمده غیراوپک برای ساماندهی بازار نفت تقدیر کنم و بر پایبندی ایران به تعهدات خود تاکید داشته باشم.
روحانی افزود: موفقیت بدست آمده را می توان گام موثری در جهت حفظ منافع کشور در عرصه نفتی و بهبود شرایط اقتصادی کشور تلقی کرد.
وی ادامه داد: مجموعه این شرایط باعث شده است تا به رغم آن که قیمت امروز نفت کمتر از 40 درصد سال های نیمه دوم دهه 80 است، بتوانیم در خصوص افزایش درآمدهای ارزی نفتی سال آینده در مقایسه با سال جاری صحبت کنیم. البته این جدای از به بار نشستن تلاش هایی است که دولت یازدهم در زمینه بهبود صادرات غیر نفتی صورت داده است.

رئیس جمهور بیان اینکه بودجه آتی آخرین بودجه دولت یازدهم خواهد بود، خاطرنشان کرد: دولت در شرایطی کار خو د را آغاز  کرد که علی رغم کاهش قیمت نفت، به دلیل سوء مدیریت‌های گذشته همچنین تحریم‌های ظالمانه در شرایط ویژه اقتصادی به سر می‌برد.
رئیس جمهور تصریح کرد: در شرایطی با دشواری‌های زیادی مواجه بود. در چنین شرایطی دولت با اتخاذ رویکرد عاقلانه تلاش کرد نسبت به رفع مشکلات و یا تخفیف انها اقدام کند.
روحانی ادامه داد: تا قبل از دولت یازدهم، هیچ دولتی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران کار خود را با تورم بالای 23 درصد آغاز نکرده بود در حالی که در شروع به کار دولت‌مان، نرخ تورم بالای 40 درصد بود و ظرف کمتر از سه سال، تورم بالای 40 درصد را به زیر 10 درصد کاهش داد.
وی خاطر نشان کرد: رشد اقتصادی 8 درصدی یک ضرورت برای امروز و فردای کشور است و این از طریق ایجاد ثبات اقتصادی میسر خواهد بود. تحقق رشد 8 درصدی نیازمند اصلاحات ساختاری گسترده در اقتصاد کشور است که بخشی از این اصلاحات در قالب برنامه ششم به مجلس محترم تقدیم شده است. حفظ تورم تک رقمی از طریق توازن در بودجه و تامین منابع از طریق بانک مرکزی به عنوان پیش فرض این اصلاحات، سیاست بلند مدت و خدشه ناپذیر دولت است.
رئیس جمهور ادامه داد: دولت در شرایطی سکان را بر دست گرفت که اقتصاد کشور از بیماری رشد بدون اشتغال رنج می‌برد. این امر سبب شد تا خالص اشتغال در کشور برابر صفر باشد. این در حالی بود که در این سال‌ها متولدین دهه 60 آماده ورود به بازار کار بودند. امری که در 60 سال گذشته بی سابقه بوده است.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها