شهرکی که رؤیای صهیونیست ها را به باد داد

شهرکی که رؤیای صهیونیست ها را به باد داد
يکشنبه 14 آذر 1395 - 11:49

از زمان شروع جنگ علیه سوریه، نقشه جنوب این کشور دستخوش تغییرات بسیاری شده است. هر چند که مناطق مرزی این کشور نیز از حیث مداخله بیگانگان اعم از ترکیه و رژیم صهیونیستی و غیره، تفاوت چندانی با سایر مناطق آن ندارد.

العالم - سوریه
در این بین تحولات جبهه جنوبی به دلیل نزدیک بودن این منطقه به پایتخت و ارتباط آن با خطوط مرزی لبنان و جنوب این کشور، از حساسیت و اهمیت بسیاری بیشتری برخورداراست. این جبهه همواره درگیری ها و عملیات و توفان های متعددی را به اسم های گوناگون شاهد بوده و هست.
در میان انبوه اسامی و عناوین مختلف و در ازای تعرض های رژیم صهیونیستی به اشکال مختلف اعم از حمله هوایی و پشتیبانی لوجستیکی برای تروریست ها و حتی تحرکاتی به بهانه های بشردوستانه، برخی حوادث و درگیری ها و موضعیت برخی شهرک های موجود در این منطقه، نقش مهمی در خنثی سازی تحرکات این رژیم از طریق گروه های مسلح، داشته اند.
شکست گروه های مسلح در ورود به شهرک "حضر"
با این مقدمه وارد بحث شهرک "حضر" در حومه "قنیطره" می شویم.

این شهرک به دلیل موقعیت جغرافیایی و هم مرز بودن با ارتفاعات اشغال شده جولان و دسترسی به مرزهای لبنان از یک سو و ارتباط با ریف دمشق تا غوطه غربی از سوی دیگر، از اهمیت راهبردی برخوردار است. این شهرک بارها مورد حمله قرار گرفته است و گروه های مسلح برای اشغال آن از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند. چرا این شهرک در عمل، مانع اصلی بر سر راه پیوند غوطه غربی با قنیطره و از آنجا به ارتفاعات جولان بوده است.
اما این گروه ها به رغم تمام تلاش های خود و اشغال تمام ارتفاعات مشرف بر آن، نتوانستند این شهرک را اشغال کنند لذا آن را محاصره و تمام مسیرهای امدادرسانی به این شهر را قطع کردند.
چند ماه پیش، روزی که ما با تجهیزات نظامی و زیر آتش تروریست ها وارد این شهرک شدیم دیدیم که جوانان آنجا با تشکیل کمیته ها و گروه های مقاومت در مقابل حمله تروریست ها ایستاده اند و همانها هستند که اجازه پیشروی به عناصر مسلح و اشغال شهر را نداده اند.
بد نیست بدانیم اهالی این شهرک، سوری دروزی هستند.
ریش سفیدان این شهرک به ما توضیح دادند که چگونه این گروه های تررویستی پس از شکست نظامی و محاصره شهرک، شروع به ارائه پیشنهادهایی به اهالی برای ورود به شهر در ازای عدم تعرض به مردم و تأمین هر گونه نیاز مالی و غیره کردند؛ حتی برخی شخصیت های لبنانی سعی کردند با ریش سفیدان شهر وارد مذاکره شوند. آنها پیشنهادهای اغوا کننده بسیاری دادند اما پاسخ مردم به آنها همواره این بود که هیچگاه به عناصر مسلح اجازه نمی دهیم وارد شهر شوند.

* شکست محاصره و به باد رفتن رؤیای رژیم صهیونیستی
مردم بیش از دو سال در مقابل تروریست ها مقاومت کردند تا اینکه ارتش سوریه با توسعه دامنه عملیات خود در این محور به خصوص پس از تصرف ارتفاعات استراتژیک "النقار"حلقه محاصره این شهرک را شکست.
گفتنی است تروریست ها در این ارتفاعات مستقر شده بودند و از آنجا مسیر ارتباطی شهرک با بیرون را زیر آتش گرفته و آن را محاصره کرده بودند.
ارتش سوریه با تحت کنترل درآوردن این ارتفاعات، مسیر ارتباطی بین شهرک های "حضر" و "خان ارنبه" در حومه شمالی قنیطره را از تیررس تروریست ها خارج کرد و مواضع آنها را در "الکشی" و "طرنجه" زیر آتش گرفت.

به این ترتیب محاصره شهرکی که در مقابل گروه های مسلح مقاومت کرده بود پایان یافت، و رؤیای صهیونیست ها را برای ایجاد عمق استراتژیک و خطوط ارتباطی بین جولان تا قنیطره و تسلط بر مرزهای لبنان تا اطراف دمشق به باد رفت.
 حسین مرتضی، مدیر دفتر شبکه العالم در سوریه

208

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها