وزارت خارجه: اروپا اجازه تخریب برجام را ندهد

وزارت خارجه: اروپا اجازه تخریب برجام را ندهد
دوشنبه 15 آذر 1395 - 16:18

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت انتظار داریم اروپایی ها، به ویژه کشورهای که در مذاکرات حضور داشتند، نقش تاریخی خود را ایفا کنند و اجازه ندهند دیگران در تخریب تفاهمی که به وجود آمده است پیش بروند.

العالم - ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری امروز خود، در پاسخ به سوالی درباره رویکرد اروپایی ها در قبال نقض برجام و ادامه بدعهدی های آمریکا گفت: «طبیعتا انتظار ما از کشورهایی مثل اتحادیه اروپا و کشورهایی که در 1+5 نقش و حضور داشتند این است که بر تعهدات خودشان باقی بمانند. قاعده کار همین است اما اگر تصور کنید می شود در مورد هر کشوری تصمیماتی وجود داشته باشد، آنها تا نهایت کار با شما همراه خواهند بود اشتباه محض است».
وی ادامه داد: «کشورها در مقاطع مختلف از مصالح خودشان تبعیت می کند که ممکن است با مصالح شما و روابط شما متمایز باشد اما انتظار طبیعی این است اروپا بخصوص سه کشور که در مذاکرات حضور داشتند نهایتا در برجام و تفاهماتی که صورت گرفته در کنار ایران بایستند و ما امیدواریم اروپا نقش تاریخی خودش را ایفا کند و نشان دهد منطقه ای است که با توجه به ادعاهای بسیار زیادی هم که در مورد ارزشهای اروپایی خود دارد بتواند قابل اتکا و اعتماد باشد».
وی در عین حال گفت: «ما با تمام توان تلاش می کنیم روندی را که در آمریکا آغاز شده متوقف کنیم و وضعیت را به حالت گذشته برگردانیم. مذاکراتی هم با همه طرفها داشتیم و خواهیم داشت».
قاسمی خاطرنشان کرد: «دیروز هم در چین مذاکراتی صورت گرفته است. مواضعی که چینی ها اتخاذ کردند مواضع مثبت و قاطعی بود. دیگران هم این درک و فهم را از وضعیت کنونی و تفاهم برجام دارند و به این راحتی نمی توانند به سمت نقض برجام حرکت کنند».
وی ابراز امیدواری کرد: «نهایتا دولتهای اروپایی در مسیر منطقی که از آنها انتظار می رود، حرکت کنند و اجازه ندهند دیگران در تخریب تفاهمی که به وجود آمده جلو بروند و راه خود را ادامه دهند».
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: «ما در تعهدات خودمان استوار هستیم تا جایی که دیگران استوار باشند و به آن احترام بگذارند اما اگر دیگران نخواهند متعهد باقی بمانند وضعیت ما هم به لحاظ حقوقی و غیر حقوقی روشن است، ما هم ابزارهای حقوقی برجام را داریم و هم ابزارهای دیگری که طرفهای ما از آن به خوبی آگاه هستند».
قاسمی یادآور شد: «ما نگرانی عمده ای نداریم اما این خلف وعده و بدعهدی، ما را بدبین تر خواهد کرد. مردم ما را دلسردتر خواهد کرد که کشورهایی مثل آمریکا در این مسیر قابل اعتماد نیستند و ما باید مسیر دیگری را در منطقه و جهان پی بگیریم».
 

پربیننده ترین خبرها