پاسخ وزیر انرژی آمریکا به اعتراض شدید صالحی چه بود؟

پاسخ وزیر انرژی آمریکا به اعتراض شدید صالحی چه بود؟
دوشنبه 15 آذر 1395 - 16:55

علی اکبر صالحی یکشنبه در دیدار با ارنست مونیز، وزیر انرژی امریکا، اعتراض شدید خود را نسبت به تمدید طرح تحریم‌های ایران در کنگرۀ امریکا اعلام کرد و با ابراز نگرانی جدی از این اقدام، بر حق جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه واکنش مقتضی تأکید کرد.

العالم - ایران

پرس تی وی گزارش داد صالحی در این دیدار که در محل کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای در وین برگزار شد، با اشاره به پایبندی کامل ایران به تمامی تعهدات خود در مورد برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) که به تأیید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای رسیده، خواستار پایبندی امریکا به تعهدات خود در این زمینه و به‌ویژه جلوگیری از اجرایی شدن قانون تمدید تحریم‌ها علیه ایران شد.

صالحی صبح یکشنبه به منظور حضور در نشست بین‌المللی وزیران امنیت هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رأس هیأتی عازم وین شد.

وی دوشنبه (15 آذر) در این نشست سخنرانی می‌کند.

این نشست که اولین دور آن در سال 2013 توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شد، 5 الی 9 دسامبر 2016 (15 تا 19 آذر 1395) در مقر آژانس در وین برگزار می‌شود.

دو روز اول این نشست به قرائت بیانیه‌های رسمی کشورها اختصاص دارد و در روزهای آتی آن نشست‌های فنی ـ کارشناسی در حوزۀ امنیت هسته‌ای برگزار خواهد شد.

ایالات‌متحده به برجام پایبند است

مونیز در این دیدار با بیان اینکه اعتراض ایران را به رئیس‌جمهور امریکا منتقل خواهد کرد، گفت: «دولت ایالات‌متحده به برجام پایبند است.»

وی افزود رئیس‌جمهور امریکا «با استفاده از اختیارات خود کماکان جلوی اجرای بخش‌هایی از این قانون را که مطابق با برجام نبایستی اجرا شوند، خواهد گرفت».

مجلس سنای امریکا 11 آذر طرح تمدید 10 سالۀ تحریم‌ها علیه ایران را به‌اتفاق آراء تصویب کرد. در این جلسۀ سنا، طرح تمدید قانون تحریم ایران موسوم به آی‌اس‌اِی با 99 رأی موافق و یک رأی ممتنع، بدون رأی مخالف، به تصویب رسید.

برنی سندرز تنها سناتور دموکراتی بود که به این طرح رأی نداد.

پیش‌تر نیز مجلس نمایندگان امریکا در تاریخ 25 آبان با 419 رأی موافق در مقابل یک رأی مخالف، این طرح را تصویب کرده بود و این طرح اکنون برای تبدیل ‌شدن به قانون تنها باید به امضای اوباما برسد.

این در حالی است که مسئولان ایرانی بارها تأکید کرده‌اند تمدید تحریم‌ها علیه ایران نقض برجام است و واکنش ایران را در پی خواهد داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها