محتوای مذاکرات سرنوشت‌ساز روسیه و آمریکا دربارۀ حلب چیست؟

محتوای مذاکرات سرنوشت‌ساز روسیه و آمریکا دربارۀ حلب چیست؟
دوشنبه 15 آذر 1395 - 23:52

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مذاکراتی برای توافق با آمریکا درباره پایان دادن به بحران شهر حلب و خروج همۀ تروریست ها از این شهر در حال انجام است .

العالم - سوریه

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز دوشنبه در کنفرانسی خبری گفت: «توافقی که در این مذاکرات حاصل می شود، باید شامل خروج همه افراد مسلح از حلب باشد و با افراد مسلحی که مخالف خروج از این شهر باشند، به گونۀ دیگری برخورد خواهد شد».
لاوروف گفت: «کارشناسان روس و آمریکایی به زودی در ژنو با همدیگر برای آماده کردن متن توافق همکاری خواهند کرد».
وزیر خارجه روسیه افزود: «مسکو با توجه به اوضاع و شرایط حاکم امیدوار است که تلاش های روسیه و آمریکا برای پایان دادن به قضیۀ شهر حلب، اعلام آتش بس در این شهر و رساندن کمک ها به دست مردم به سرانجام برسد».
لاوروف اعلام کرد: «ما آماده مذاکره در ژنو از همین امروز بودیم ولی مقامات آمریکائیی خواستار تعویق مذاکره شدند. این مذاکرات به احتمال بسیار قوی فردا شب یا صبح چهارشنبه برای توافق دربارۀ نحوۀ انتقال همه افراد مسلح از شهر حلب برگزار خواهد شد».
لاوروف گفت: «قطعنامۀ پیشنهادی درباره آتش بس حلب که شورای امنیت امروز دوشنبه بررسی می کند، سازنده نیست؛ زیرا مغایر با تدابیری است که ما می خواهیم با آمریکا درباره این تدابیر به توافق برسیم».
شورای امنیت دوشنبه شب درباره پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل درخصوص برقراری آتش‌بس موقت و یک هفته ای در حلب رای‌گیری کرد که چین و روسیه این قطنامه را وتو کردند. روسیه به این دلیل با این قطعنامۀ مخالفت کرد که معتقد است گروه های مسلح از این قطعنامه برای ساماندهی خود و بالابردن توانمندی هایشان سوء استفاده خواهند کرد و متعاقباً عملیات آزادسازی شرق حلب بسیار سخت خواهد شد. 
لاوروف روز جمعۀ گذشته پس از دیدار با جان کری همتای آمریکایی خود گفته بود که کری پیشنهادی درباره حل مشکل شهر حلب داده است که شامل خروج افراد مسلح از این شهر از طریق مسیرهای مشخصی و در زمان های خاصی می شود. 
لاوروف افزود: «ما آمادۀ فرستادن فوری کارشناسان نظامی و دیپلمات های خود به ژنو برای همکاری با همتایان آمریکایی برای بررسی راهکارهای خروج همۀ شورشیان از شرق حلب هستیم».

214

پربیننده ترین خبرها