6 دلیل که سلمان و سیسی را به دشمنی رساند

6 دلیل که سلمان و سیسی را به دشمنی رساند
چهارشنبه 17 آذر 1395 - 20:56

عربستان سعودی و مصر که پس از سفر ماه آوریل 2016 سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به شهر قاهره روابطی بسیار عالی را شاهد بودند، این روزها به شدت دچار اختلاف شده اند.

العالمعربستان سعودی

پایگاه عربی 21 با انتشار گزارشی به مهمترین موارد اختلاف میان دو کشور پرداخته است.
1- قرارداد ترسیم مرزهای دریایی میان دو کشور در آوریل 2016 امضا و قرار شد جزیره های تیران و صنافیر به سعودی واگذار شود، اما قوه قضاییه مصر توافق را در نوامبر باطل اعلام نمود.
2- عربستان سعودی از مخالفان نظام سوریه حمایت می کند و خواستار سرنگونی بشار اسد است، اما مصر از ارتش سوریه پشتیبانی می کند و بقای رییس جمهور سوریه را می خواهد.
3- عربستان سعودی به پیش نویس قطعنامه روسیه پیرامون سوریه در شورای امنیت در اکتبر 2016 رای منفی داد، اما مصر به آن رای مثبت داد.
4- کنفرانس علمای مسلمان در گروزنی در سپتامبر2016 باعث خشم عربستان سعودی شد؛ چون شرکت کنندگان در این کنفرانس خواستار خروج وهابیت از دایره اهل سنت و جماعت شدند. نمایندگان مصر، از جمله رئیس الازهر که در کنفرانس حضور داشتند. 
5- مصر خواستار تشکیل نیروی مشترک عربی در مارس 2015 شد، اما عربستان در اوت همان سال، تعویق آن را خواست که تا زمان حاضر تشکیل نشده است.
6- مهمترین نتایج تنش میان مصر و عربستان سعودی توقف ارسال نفت از سوی عربستان به مصر در اکتبر 2016 و توقف احداث پل ملک سلمان میان دو کشور بود.
عربستان سعودی مهمترین شروطش برای آشتی با مصر را تحویل جزایر تیران و صنافیر به مصر و برکناری سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر، به خاطر ضدیت با عربستان سعودی اعلام نموده است.


206 
 
 

پربیننده ترین خبرها