گاردین: اتهام وزیرخارجه به عربستان صحیح است

گاردین: اتهام وزیرخارجه به عربستان صحیح است
جمعه 19 آذر 1395 - 11:47

روزنامه انگلیسی گاردین تأکید کرد، حامیان وزیرامورخارجه این کشور، سخنان او درباره نقش عربستان در جنگهای خاورمیانه را صحیح می دانند.

العالم - انگلیس

گاردین روز جمعه در گزارشی تأکید کرد، پس از انتقاد علنی سخنگوی نخست وزیر انگلیس از وزیر امورخارجه به دلیل اتهاماتش به عربستان، نمایندگان محافظه کار از "بوریس جانسون" حمایت کردند.
این روزنامه انگلیسی افزود: حامیان جانسون تأکید کردند که اتهام وی به عربستان درخصوص به راه انداختن جنگهای نیابتی در خاورمیانه  صحیح است، و نخست وزیر نباید به صورت شتابزده از او انتقاد می کرد.
گاردین به نقل از "اندرو میشل" وزیر سابق توسعه بین الملل انگلیس، نوشت: واقعیت این است که انگلیس روابطی پیچیده با عربستان سعودی دارد، و منافع سیاسی و اقتصادی ما همیشه بایکدیگر همخوانی ندارد؛ عربستان سعودی هم پیمانی مهم است ولی ما باید به عنوان یک دوست به آنان درخصوص مسائل مهم هشدار دهیم.
گاردین در ادامه این مطلب، به گزارش خبرنگار خود از حمله جنگنده های سعودی به بازار صعده در شمال یمن اشاره کرد و نوشت: در این جنگ فراموش شده، بیش از 10 هزار نفر کشته و 3 میلیون نفر آواره شده اند، و 14 میلیون نفر از مردم این کشور -معادل بیش از نیمی از جمعیت یمن- با کمبود غذا و دارو مواجه هستند.

به تازگی ویدیویی از "بوریس جانسون" وزیر امورخارجه انگلیس منتشر شده که در آن عربستان را مسؤول جنگها در خاورمیانه دانسته است.
جانسون این موضوع را هفته قبل در جریان سفرش به ایتالیا مطرح کرد، اما ویدیوی سخنان او به تازگی در سایت روزنامه گاردین منتشر شده است.
پس از این ماجرا، سخنگوی نخست وزیر انگلیس در اظهاراتی عجیب اعلام کرد که سخنان وزیر امورخارجه درباره عربستان و نقش این کشور در منطقه (خاورمیانه)، نظر شخصی او است!
سخنگوی ترزا می اظهار داشت، که سفر آتی بوریس جانسون به منطقه، به او فرصت می دهد که نظر انگلیس را درباره عربستان اعلام کند.
سخنگوی ترزا می همچنین بر حمایت انگلیس از ائتلاف عربستان در جنگ علیه یمن تأکید کرد.
خبرنگار بی بی سی نیز درباره این موضوع اظهار داشت، اظهارات علنی جانسون باعث می شود که دولت انگلیس در تنگنا قرار بگیرد، به ویژه آنکه ترزا می این هفته در بحرین در ضیافت شامی با حضور سلمان بن عبدالعزیز شرکت کرد.

پربیننده ترین خبرها