"ترزا می" از بیانیه بالفور و برپایی "اسراییل"دفاع کرد

دوشنبه 22 آذر 1395 - 22:12

نخست وزیر انگلیس در سخنانی در نشست سالیانه «دوستان محافظه کار اسرائیل» در لندن، با اشاره به اهمیت بیانیه بالفور تصریح کرد: این بیانیه نشانگر تعهد انگلیس در ایجاد موطن برای یهودیان است.

العالم ـ اروپا

«ترزا می» روز دوشنبه در این نشست از نقشی که لندن در خصوص ایجاد و تاسیس رژیم صهیونیستی در سرزمین ملت فلسطین ایفا کرده، دفاع کرد.
وی در همین حال با جنبش بین المللی تحریم رژیم صهیونیستی هم به شدت مخالفت کرد و گفت: جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل، کار نادرست و غیرقابل قبولی است و این حزب ( محافظه کار) و این دولت ( انگلیس)، با آنهایی که به آن میپیوندند، هیچ تعاملی ندارد.
نخست وزیر انگلیس گفت: ما در انگلیس طرفدار راه حل تشکیل دو دولت اسرائیل و فلسطین هستیم و می دانیم که تنها راه رسیدن به حل این مساله این است که دو طرف بدون هیچ پیش شرطی با یکدیگر مذاکره و در راستای راه حلی پایدار گام بردارند.

مقام‌های فلسطینی 5 مرداد ماه 1395 اعلام کرده بودند که می‌‌خواهند از دولت انگلیس به خاطر بیانیه ۱۹۱۷ بالفور که سنگ بنای تشکیل رژیم صهیونیستی در فلسطین و اشغال این سرزمین بوده، شکایت کنند.

ریاض مالکی، وزیر امور خارجه دولت خودگردان فلسطین گفته بود که این بیانیه باعث شده تا به هزینه مردم فلسطین، مهاجرت گسترده یهودیان به فلسطین در دورانی که تحت قیمومیت انگلیس بود، صورت گیرد.

بیانیه بالفور

سند معروف به "بیانیه بالفور" در حقیقت نامه کوتاهی است به تاریخ ۲ نوامبر ۱۹۱۷ از آرتور جیمز بالفور، وزیر امور خارجه وقت انگلیس، به لرد والتر روچیلد، از رهبران جامعه یهودی انگلیس. در این نامه که بالفور آن را "بیانیه‌ای در هم‌دلی با آرمان صهیونیست یهودی" می‌نامد، آمده که دولت انگلیس نسبت به تشکیل "خانه‌ای ملی" برای یهودیان در فلسطین "نظر مساعد" دارد. این نامه نتیجه سال‌ها لابی رهبران صهیونیست چون حییم وایزمن و البته تغییرات ژئوپلتیک خاورمیانه در دوران جنگ جهانی اول بود. در متن نامه بالفور به لرد روچیلد تصریح شده که دولت انگلیس برای تحقق آرمان‌های صهیونیسم به یهودیان کمک می‌کند با این شرط که "حقوق مدنی و مذهبی جمعیت غیریهودی ساکن فلسطین به خطر نیفتد". 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها