پرواز هزاران پرنده مهاجر بر فراز زریوار

پرواز هزاران پرنده مهاجر بر فراز زریوار
چهارشنبه 24 آذر 1395 - 15:09

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست مریوان گفت: با کاهش تدریجی دمای هوا در مناطق شمالی، بیش از چهار هزار پرنده مهاجر وارد تالاب بین المللی زریوار مریوان شدند.

العالم - گوناگون

محمد زری با بیان اینکه: کاهش تدریجی دمای هوا در مناطق سیبری آغاز فصل سرما و نیز مهیا شدن شرایط مطلوب اسکان، بیش از چهار هزار پرنده مهاجر آب زی و کنار آبزی وارد تالاب زریوار مریوان شدند.
وی اضافه کرد: این پرندگان مهاجری شامل قو، فیلامینگو، غازهای خاکستری و پیشانی سفید، آنقوت، فیلوش و انواع مرغابی و اردک از جمله اردک بلوطی هستند.
به گفته وی این پرندگان در قالب دسته های چند صدتایی وارد تالاب شده و هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود.
وی اظهار کرد: این پرندگان مهاجر در ادامه مسیر کوچ خود از شمال به جنوب، مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه پرداخته و با کاهش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق گرمتر ادامه می دهند.
زری گفت: این تالاب به دلیل تنوع غذایی و وضعیت و امنیت مناسب، به یکی از استراحتگاه ها و زیستگاه های مهم پرندگان در شمالغرب کشور تبدیل شده که همه ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می شوند.
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست مریوان گفت: مدت حضور پرندگان مهاجر در این تالاب متفاوت بوده و برخی از گونه ها زودتر و برخی دیگر دیرتر این تالاب ها را ترک کرده و بعضی از گونه ها نیز زمستان خود را در تالاب های منطقه سپری می کنند.
پناهگاه حیات وحش زریوار و تالاب بین المللی آن که بیست وسومین عضو تالاب کنوانسیون رامسر است دارای حجم تقریبی آب بیش از 30 میلیون مترمکعب بوده و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می شود.
طول دریاچه زریوار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود 1.6 کیلومتر بوده و وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغییر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب 2 و 6 متر است.
زریوار در یک دره طولی وسیع قراردارد و از 2طرف غرب و شرق با کوه های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه زارهای نیمه انبوه تشکیل می دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.
تاکنون 97 نوع پرنده، 31 گونه پستاندار، 13 گونه خزنده، 11 نوع ماهی یک گونه مارماهی، پنج گونه فیتوپلانکتون و 17 گونه زئوپلانکتون در تالاب بین المللی زریبار شناسایی شده است.
گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه هایی از گیاهان خاردار و گونه های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچک ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می دهد.
سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی و ماهی گامبوزیا از جمله گونه های بومی و ماهی آمور سفید، کپور آیینه ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک از جمله گونه های غیربومی این دریاچه است.
شهرستان مرزی مریوان در فاصله 130 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها