سامانه ماهواره‌ای ناوبری گالیله اروپا امروز افتتاح می‌شود

سامانه ماهواره‌ای ناوبری گالیله اروپا امروز افتتاح می‌شود
پنج‌شنبه 25 آذر 1395 - 15:22

اروپا قصد دارد با فعال شدن گالیله، از وابستگی خود به سامانه آمریکایی جی‌پی‌اس و سامانه روسی گلوناس، بکاهد.

العالم - گوناگون

وبسایت شبکه «فرانس 24» گزارش داد؛ سامانه ماهواره‌ای ناوبری «گالیله،» پس از 17 سال و دست و پنجه نرم کردن با معضلات مختلف و تزریق بودجه جدید سرانجام امروز راه‌اندازی می‌شود.
خدمات این سامانه در ابتدا به طور رایگان تنها در اختیار کاربران تلفن‌های همراه و دستگاه‌های راهبری قرار می‌گیرد که به تراشه‌های دریافت‌کننده سیگنال‌های گالیله مجهز هستند. به گفته مقامات کمیسیون اروپا، گالیله دقت راهبری ماهواره‌ای را 10 برابر می‌کند.
سامانه گالیله هم‌اکنون به 18 ماهواره مجهز است و در ابتدا با کمک گرفتن از ماهواره‌های سامانه ماهواره‌ای ناوبری آمریکا موسوم به «جی‌پی‌اس» تقویت می‌شود. اما قرار است تعداد ماهواره‌های آن با گذشت زمان افزایش یابد و دقت آن نیز تقویت شود. ماهواره‌های این سامانه در ارتفاع 23222 کیلومتری از سطح زمین حرکت می‌کنند.
کمیسیون اروپا و آژانس فضایی اروپا، متولیان این پروژه، اعلام کردند بهره‌برداری کامل از گالیله تا سال 2020 عملی خواهد شد. سرویس رایگان گالیله می‌تواند موقعیت مکانی را با ضریب خطای 1 متر تشخیص دهد. این ضریب برای «جی‌پی‌اس» و سرویس ماهواره‌ای ناوبری «گلوناس،» متعلق به روسیه، چندین متر است. ضریب خطای غیررایگان گالیله تنها چندین سانتیمتر است.
به باور تحلیلگران، دقت بالای گالیله برای تأمین امنیت خودروهای بدون راننده و نیروگاه‌های هسته‌ای از اهمیت زیادی برخوردار است. گالیله پس از بهره‌برداری کامل می‌تواند زمان مورد نیاز برای عملیات جستجو و نجات افراد مفقود در کوهستان و دریا را از 3 ساعت به 10 دقیقه کاهش دهد.
اروپا همینک برای تأمین نیازهای ماهواره‌ای ناوبری خود به «جی‌پی‌اس» آمریکایی و «گلوناس» روسی محتاج است که هیچ تضمینی برای دسترسپذیر بودن آن‌ها در آینده وجود ندارد.
گالیله قرار بود در ابتدا در سال 2008 و با بودجه 3 میلیارد یورو بهره‌برداری شود. اما ناکامی در پرتاب دو ماهواره آن به فضا در سال 2014 و چند اشکال دیگر، بودجه مورد نیاز آن را افزایش داد. هم‌اکنون بودجه گالیله تا سال 2020، 10 میلیارد یورو تخمین زده می‌شود. کمیسیون اروپا پیش‌بینی می‌کند گالیله بتواند در 20 سال نخست فعالیتش 90 میلیارد یورو به اقتصاد اتحادیه اروپا تزریق کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها