ایندیپندنت:

فروش اسلحه به عربستان از سوی انگلیس بر اساس یک مجوز مبهم

فروش اسلحه به عربستان از سوی انگلیس بر اساس یک مجوز مبهم
يکشنبه 28 آذر 1395 - 13:54

روزنامه ایندیپندنت نوشت انگلیس مخفیانه در حال فروش تجهیزات نظامی به عربستان و دیگر کشورها است.

العالم - عربستان

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، انگلیس مخفیانه و بر اساس نوعی مجوز مبهم صادراتی، در حال فروش سلاح به عربستان سعودی و کشورهای دیگر است.
صنعت دفاعی و نظامی، ‌ نقشی مهم در اقتصاد انگلیس دارد که ارزش آن سالانه حدود هفت میلیارد و هفتصد میلیون پوند است.
اما دولت‌های بسیاری از کشورهایی که از انگلیس سلاح خریداری می‌کنند، از لحاظ حقوق بشر سوابقی مشکوک دارند آن هم در حالی که مقاصد این صادرات باید با معیارهای حقوق بشر مطابقت داشته باشد.
به نوشته «روزنامه آی» اکنون تعداد رو به رشدی از محموله‌های نظامی برغم انتقادات قانونگذاران انگلیسی، بر اساس «مجوز صادراتی تکیِ نامحدود» (OIEL) فروخته می‌شوند که طبق آن، محموله‌های متعدد پس از بررسی اولیه و فقط با صدور یک مجوز می‌توانند تا پنج سال به یک مقصد صادر شوند. کالاهایی که با این مجوز صادر می‌شوند، «کالاهای با حساسیت کمتر» هستند ولی فعالان در انگلیس می‌گویند این موضوع به دلیل اینکه درباره‌اش ابهام وجود دارد، اغلب نقض می‌شود. علاوه بر این، نیازی نیست ارزش این کالا‌ها به صورت علنی اعلام شود؛ بنابراین، مشخص کردن ارزش آن‌ها دشوار می‌شود هر چند ارزش آن‌ها ده‌ها میلیون پوند برآورد می‌شود.
به عنوان مثال، با استفاده از تنها ۳۲ مجوز، ۱۵۰ نوع کالای دفاعی و نظامی مختلف از جمله فناوری و قطعات هواپیماهای جنگنده به عربستان سعودی صادر شده است.
عربستان سعودی به سبب نقش خود در جنگ یمن، که در آن حملات هوایی ریاض موجب کشته شدن تعداد زیادی از غیر نظامیان شده، به طور گسترده‌ای محکوم شده است.
کالاهای انگلیسی دیگری، که بر اساس مجوز صادراتی تکیِ نامحدود صادر شده است، عبارتند از تفنگ، سلاح‌های کنترل جمعیت و بالگرد.
در حالی که طرفداران مجوز صادراتی تکیِ نامحدود معتقدند این نوع مجوز‌ها موجب افزایش بهره وری و کاهش کاغذ بازی می‌شود، مخالفان می‌گویند این نوع مجوز‌ها باعث می‌شود جلوگیری از فروش‌های نامناسب غیرممکن شود.

پربیننده ترین خبرها