سفر و گردشگری از دیدگاه علمای قم

سفر و گردشگری از دیدگاه علمای قم
يکشنبه 28 آذر 1395 - 14:34

گردشگری نه تنها یک اقدام اقتصادی مهم برای ایجاد مشاغل و رفع بحران‌ها و نگرانی‌های اجتماعی است، بلکه رویکرد معنوی به آن، ما را از دام نگاه‌های منفی و غیرواقعی به فرهنگ ایرانی در امان خواهد داشت.

ایران- العالم

این‌ها بخشی از دیدگاه‌های علمای حوزه‌های علمیه و مدارس دینی قم درباره گردشگری است که در نشست تخصصی پیش کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت که با حضور اساتید، اندیشمندان، علمای حوزه علمیه و دانشجویان در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد، مطرح شد.
تاکید بر دوری از مضامین سطحی و صرفا مادی گرایانه به گردشگری

ایمانی خوشخو، رییس دانشگاه علم و فرهنگ و رییس دومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت با تاکید بر اهمیت جایگاه صنعت گردشگری در جهان، به توانمندی‌ها و منابع بالقوه ایران در جذب گردشگر اشاره کرد و توسعه اقتصاد ایران، مقوله گردشگری را بسیار گسترده‌تر از آنچه که تا امروز به آن پرداخته‌اند، برشمرد.

وی با اشاره به غنای علمی و ادبی ایران در زمینه مفاهیم فلسفه، هنر و ادبیات، مفهوم معنویت را جزء جدایی‌ناپذیر گردشگری مطرح کرد و کشور ایران را مهد اشاعه و ترویج مفهوم معنویت در مطالعات گردشگری دانست.

«ایمانی خوشخو» سپس با اشاره به برگزاری پربار نخستین دوره کنفرانس گردشگری و معنویت در سال گذشته با حضور اساتید و چهره‌های برتر داخلی و بین‌المللی، اظهار کرد: امسال دومین دوره کنفرانس با توجه به استقبال گسترده اساتید خارجی، با غنای علمی بیشتری برگزار خواهد شد.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ سخنان خود را با تاکید بر عمق مفهوم معنویت، دوری از مضامین سطحی و صرفا مادی گرایانه به گردشگری و همچنین امید به توسعه مضامین غیر مادی و معنوی به گردشگری که الزام و فلسفه وجودی انسانی است، به پایان رساند.
گردشگری ما را از دام نگاه های منفی به فرهنگ ایران ایمن می کند
دکتر موسوی گیلانی _ عضو هیأت علمی موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی _ با اشاره به نگاه پدیدارشناسانه مستشرقین به ایران، به این نکته پرداخت که بسیاری از عناصر فرهنگی ما ناشناخته باقی مانده و متاسفانه توجهی به آن صورت نشده است.

وی با توجه به رویکردهای متناقض شرق شناسان به ایران، با تاکید به روایت دیگری درباره ایران، گفت: ما باید تلاش کنیم تصویر درستی از فرهنگ سرزمینمان به دنیای بیرون ارائه دهیم و در این زمینه گردشگری کمک شایانی خواهد کرد، چرا که در راستای توجه به ارزش ها، فرهنگ و روابط انسانی و معماری گام بر می دارد.

موسوی گیلانی تاکید کرد: رویکرد معنوی به گردشگری ما را از دام نگاه های منفی و غیر واقعی به فرهنگ ایرانی در امان خواهد داشت.
گردشگری ذاتا معنوی است
در ادامه مراسم حجت‌الاسلام دکتر خان‌محمدی _عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم _ ضمن توجه به ابعاد فرهنگی و معنوی گردشگری، تاکید کرد: گردشگری ذاتا امری معنوی است و در آموزه های دینی اسلام بویژه کلام ائمه معصومین و قرآن به صور گوناگون به آن اشاره شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایازی _ استاد حوزه و قرآن پژوه برجسته _ با اشاره به آیات قرآن و اهمیت سفر در دین اسلام، گردشگری به عنوان صنعت را امری حیاتی و ضروری برای کشور قلمداد کرد که به اقدامات حمایتی فرهنگی برای رشد و توسعه آن در مسیر معنوی نیاز دارد.

او با اشاره به معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد، گردشگری را یک اقدام اقتصادی مهم برای ایجاد مشاغل و رفع بحران ها و نگرانی های اجتماعی ضروری دانست.

ایازی همچنین با تاکید به کارکرد دین که همانا معنا بخشی به زندگی است، مهمترین مقصود قرآن از سفارش به سفر و سیاحت را نگاه معنادار به زندگی عنوان کرد.
رونمایی از کتاب نخستین کتاب مقالات نخستین کنفرانس گردشگری و معنویت
در پایان این مراسم از کتاب مجموعه مقالات نخستین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت که در سال گذشته در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، در حضور محمدحسین ایمانی خوشخو _ رییس دانشگاه علم و فرهنگ _ منوچهر جهانیان _ رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ _و حجت الاسلام دکتر نواب _ رییس مدرسه اسلامی هنر_ رونمایی شد.

دومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت ٢٦ و ٢٧ بهمن ماه ۱۳۹۵ با حضور اساتید برجسته داخلی و خارجی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها