15فروند بوئینگ درمرحله اول تحویل ایران می شود

15فروند بوئینگ درمرحله اول تحویل ایران می شود
يکشنبه 28 آذر 1395 - 19:09

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل درباره قرارداد خرید 80 فروند هواپیما از بویینگ گفت: اداره خزانه داری آمریکا (اوفک) برای مرحله نخست فروش 15 فروند هواپیما به ایران ایر مجوز لازم را صادر کرده است.

العالم ـ ایران

اصغر فخریه کاشان عصر یکشنبه در نخستین نمایشگاه بین المللی راهسازی ، راهداری، حمل و نقل و صنایع وابسته در مصلای امام خمینی (ره) افزود: اداره خزانه داری آمریکا برای فروش 80 فروند هواپیما به ایران ایر مجوز کلی صادر کرده است و پس از تحویل 15 فروند، مجوز لازم را برای تحویل 65 فروند هواپیمای دیگر بویینگ تمدید می کند.
وی در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد: ایران ایر برای خرید 15 فروند هواپیما پیش پرداخت خود را به این شرکت ارایه می کند. خود بویینگ تامین مالی 6 فروند از این هواپیماها را متقبل شده است و بقیه آن از طریق فاینانس و اجاره به شرط تملیک تامین می شود.
وی اضافه کرد: ایران ایر برای خرید 35 فروند هواپیما مشکل مالی ندارد و با 6 فروند دیگری که بویینگ آن را تقبل مالی کرده است، در مجموع برای تامین 41 فروند هواپیما مشکل مالی ندارد.
به گفته وی، بتدریج بدون عجله منابع مالی خرید 39 فروند دیگر نیز تامین می شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل گفت: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یک میلیارد دلار منابع مالی برای پیش پرداخت خرید هواپیما در اختیار دارد که در چهار قسط باید به شرکت های هواپیماسازی پرداخت شود.
به گزارش ایرنا، فخریه کاشان ادامه داد: همچنین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران موفق شده است بدون اتکا به ضمانتنامه های دولتی 500 میلیون دلار منابع مالی از خارج تامین کند که این میزان می تواند برای پیش پرداخت نقدی ایران ایر به شرکت های سازنده هواپیما کافی باشد.
وی گفت: در قرارداد با بویینگ پیش بینی شده اگر تحریم ها به وضعیت پیش برگردد یا تحریم های جدیدی اعلام شود و به هر دلیلی قراردادهای ما غیرمعتبر شود همه پیش پرداخت ها و بهره های آن را از بویینگ دریافت می کنیم که این امر، حاصل تلاش های وزارت امورخارجه ایران است.
این مسئول ادامه داد: همچنین طبق قراردادی که به امضا رسیده است هرگونه تحریم جدید عطف به ماسبق نمی شود و این سبب شده است پیش پرداخت های ما به بویینگ به خطر نیفتد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها