جنگ آب میان مصر و عربستان سعودی

جنگ آب میان مصر و عربستان سعودی
دوشنبه 29 آذر 1395 - 23:15

پس از اعلام حمایت عربستان از ساخت سدی بر روی نیل در اتیوپی، مصر و اوگاندا، مذاکره درباره ایجاد خط دریانوردی میان دریاچه ویکتوریا و دریای مدیترانه از طریق رود نیل را آغاز کردند.

العالم آفریقا 

یک روز پس از بازدید مشاور شاه عربستان از سد در حال ساخت النهضه در اتیوپی، ریاست جمهوری اوگاندا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که یوری موسووینی رییس جمهور این کشور با عبد الفتاح السیسی همتای مصری خود درباره پروژه ایجاد خط دریانوردی میان دریاچه ویکتوریا و دریای مدیترانه از طریق رود نیل گفت و گو کرده است.

پایگاه اینترنتی روسیا الیوم نوشت: طرفین در این دیدار بر اهمیت اجرای این طرح پس از پایان مطالعات لازم و تلاش برای تحقق ثبات و توسعه آفریقا به ویژه منطقه حوزه رود نیل، منطقه دریاچه های بزرگ و شاخ آفریقا تاکید نمودند.  

این طرح که در سال 2015 مطرح شد که مصر به منظور استفاده از رود نیل از آن حمایت کرده است. اجرای این طرح به تسهیل انتقال کالا به ویژه محصولات کشاورزی و دامی میان 11 کشور حوزه رود نیل خواهد انجامید. 

سفر ناگهانی سیسی به اوگاندا پس از سفر جمعه گذشته احمد الخطیب مشاور ملک سلمان به اتیوپی و بازدید از سد النهضه انجام شد که باعث نگرانی مصر از تاثیر منفی اجرای این پروژه بر سهم این کشور از آب رود نیل شده است.

قاهره نگران آن است که این سد، بر سهم سالیانه مصر از آب نیل که پنجاه و پنج میلیارد و پانصد میلیون متر مکعب می باشد، تاثیر گذار باشد. الخطیب و هیات همراه با سمنجاو بقلی مدیر پروژه، سد النهضه درباره امکان تولید انرژی تجدید شونده گفت و گو کرد.

وی همچنین با هایله ماریام دسالن نخست وزیر اتیوپی دیدار و با وی درباره تشکیل کمیته مشترک همکاری دو جانبه در زمینه انرژی توافق کرد.

دسالن نیز از عربستان سعودی حمایت مادی و سرمایه گذاری از پروژه النهضه را خواستار شد و تمایل کشورش برای همکاری با ریاض در زمینه های انرژی، راه، برق، کشاورزی و گردشگری را اعلام نمود.
مصر اعتقاد دارد که اتیوپی که در ساخت این سد از حمایت رژیم صهیونیستی برخوردار می باشد، در آینده به طور کامل، بر آب رود نیل سیطره خواهد یافت که باعث تاثیر منفی بر ذخایر آب سد دریاچه العالی مصر و کاهش آن و افزایش منابع آب اتیوپی خواهد شد.

روابط مصر و عربستان سعودی اخیرا به دلیل مواضع مستقل قاهره درباره تحولات منطقه، به ویژه بحران سوریه، به سردی گراییده و عربستان با توسعه روابط با کشور اتیوپی درصدد تحت فشار قرار دادن قاهره است.

206

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها