شب یلدا بدون طعم تلگرام!

شب یلدا بدون طعم تلگرام!
سه شنبه 30 آذر 1395 - 13:18

مراسم ویژۀ شب یلدا در بین تمام اقوام ایرانی وجود دارد و خانواده ها در این شب به فراخور رسم و رسوم برخی از اقوام بیشتر به آن بها می دهند.

العالم - ایران  


از گذشته های بسیار دور، در شب یلدا، خانواده ها دورهم جمع شده و تفالی به دیوان حافظ زده و بزرگ خانواده هم با داستانها و نقل قول هایی از گذشته، تعریف می کرد.


شعرخوانی دراین شب از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده، شاهنامه خوانی از دیگر رسوم این شب است که اشعار شاهنامه برای جوانان خوانده می شد.
بلند ترین شب سال، فرصتِ مناسبی برای انسان مومن است که به عبادت، خواندن قرآن، نماز شب و صله رحم بپردازد، همچنین  سعی کنیم که به یاد قدیمی ترها و بزرگان خود همواره این فرهنگ ورسومات آن را حفظ کنیم و به فرزندان خود نیز بیاموزیم.


همچنین رسم است که خانواده تازه داماد برای خانواده تازه عروس شب چله ای می برند به نام یلدونه؛ و این یلدونه همان که است که برای خانواده دختری که تازه عقد کرده اند و هنوز به خانه بخت نرفته است، می برند و خانواده عروس هم برای داماد در عوض پارچه پیراهنی و وسیله ای تهیه می کنند و به داماد هدیه می دهند.
مراسم شب یلدا یا همان شب چله از روزگاران بسیار قدیم در ایران به جای مانده است، مراسمی که حتی با وجود گذشت قرن ها تغییری در اصل آن ایجاد نشده است و هنوز هم که هنوز میوه ها و تنقلات سفره یلدا همان وسایل و مایحتاج یلدای گذشتگان است، اما امروزه با پیشرفت اطلاعات و ارتباطات تأثیری دراین دور همی گذاشته است و شاهد کم رنگ شدن این سنت  هستیم چرا شاید تأثیر عصر الکترونیک است که میخواهد جایگزین گرمی در خانه ها شود.


درسال های اخیر با کمرنگ شدن ارتباطات خانوادگی و فامیلی رسوم شب نشینی و صله رحم در بین خانواده ها جایگاه گذشته را ندارد و بیشتر افراد وقتشان را درفضای مجازی می گذارند و متاسفانه در دنیای واقعی ارتباط و رفت و آمدهای خانوادگی بسیارمحدود شده است.


فضای گرم ، بسیارصمیمی و شاد خانواده ها در گذشته، امروز جایش را به فضای مجازی شبکه های اجتماعی در تلگرام، واتس آپ و... داده است ومتاسفانه در کنار کمرنگ شدن سنت های اصلی این شب، فلسفه چرایی آن نیز فراموش شده و تنها به شبی برای پرخوری تبدیل شده است.


بنابراین،  مهم است که  ببینیم چقدر این فضا بر فضای گرم و صمیمی خانواده ها تأثیر گذاشته است باید ببینیم تا ساکنان فضای مجازی به بهانه سنت دیرینه شب یلدا به دنیای واقعی بازگردند ودرکنار خانواده هایشان جشن واقعی برگزار کنند.


پس بیایید در این شب، شبکه های مجازی را کنار گذاشته، و اقوام و خانواده خود را در فضایی واقعی ببینیم.
 

پربیننده ترین خبرها