عباس: صلح عادلانه تنها گزینه راهبردی است

عباس: صلح عادلانه تنها گزینه راهبردی است
پنج‌شنبه 9 دی 1395 - 19:30

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد به صلح عادلانه به عنوان گزینه راهبردی پایبند است.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش خبرگزاری شین هوا، پس از تأکید جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بر راه حل تشکیل دو کشور، صائب عریقات عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در بیانیه ای که به نام محمود عباس در شهر رام الله قرائت کرد، گفت: در صورتی که کابینه اسرائیل با توقف فعالیت های شهرک سازی از جمله در بخش شرقی قدس موافقت و توافقنامه های دوجانبه امضا کند، ریاست تشکیلات خودگردان می تواند مذاکرات درباره وضع نهایی را از سرگیرد.

عباس افزود: از سرگیری مذاکرات باید در یک چارچوب زمانی مشخص و براساس قوانین و قطعنامه های بین المللی مرتبط، از جمله قطعنامه اخیر 2334 صورت گیرد.

رئیس تشکیلات خودگردان اعلام کرد قانع شده است که امکان دستیابی به یک راه حل عادلانه و فراگیر براساس طرح صلح عربی به شکلی که تضمین کننده پایان اشغالگری و تشکیل دولت مستقل فلسطینی با پایتختی قدس براساس مرزهای سال 1967 باشد وجود دارد، همچنین باید مسائل مربوط به آوارگان و اسرای فلسطینی براساس قطعنامه های بین المللی حل شود.

این بیانیه افزود فلسطین همچنان به همکاری با فرانسه برای برگزاری کنفرانس بین المللی صلح که قرار است اواسط ماه آینده میلادی برگزار شود به شکلی که تضمین کننده آغاز روند صلح براساس قوانین بین المللی باشد، ادامه می دهد.

در همین چارچوب ریاض المالکی وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین گفت کری چیز جدیدی مطرح نکرد، بلکه فقط تلاش کرد تجربه چهارسال گذشته خود را به خصوص در ماه هایی که بر مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین نظارت می کرد، بیان کند.

المالکی افزود کری نمی تواند در برخورد با قطعنامه 181 سازمان ملل متحد که در سال 1947 صادر شد به شکل گزینشی برخورد کند، این قطعنامه مربوط به تقسیم  است و از دو کشور فلسطینی و یهودی سخن می گوید. ما از او می خواهیم اگر به دنبال اجرای این قطعنامه است، آن را به شکل کامل اجرا کند، اما اگر رویکرد گزینشی داشته باشد و برخی بندها را انتخاب کند و برخی دیگر را خیر، غیر قابل قبول است.

المالکی تأکید کرد موضع فلسطین مبنی بر این است که هر اقدام امنیتی برای دستیابی به راه حل به هیچ وجه نباید با فشار یک طرفه بر خاک و افراد فلسطینی تأمین شود.

وی خاطرنشان کرد پیشتر محمود عباس اعلام کرده بود با حضور نیروهای بین المللی از جمله نیروهای ناتو برای زمان نامحدود در فلسطین برای تأمین امنیت اسرائیلی ها و فلسطینی ها موافق است.

پربیننده ترین خبرها