فرانسه در کابوس آتش بازی سال نو میلادی

فرانسه در کابوس آتش بازی سال نو میلادی
شنبه 11 دی 1395 - 15:02

آغاز سال نو میلادی در فرانسه یادآور تراژدی آتش زدن صدها خودرو، بدمستی، درگیری های خیابانی و دستگیری های گسترده ای است که این شب را به کابوسی برای مردم، پلیس و دولتمردان این کشور تبدیل می کند.

العالم-اروپا

هرساله در شب سال نو میلادی، فرانسه شاهد جنگ و گریزهای خیابانی، آتش زدن خودروها و مبلمان شهری در نقاط مختلف این کشور به ویژه در پاریس و مارسی است.
این موضوع موجب شد که سال گذشته میلادی مقام های شهر پاریس به منظور حفظ تدابیر امنیتی در پی حملات ماه نوامبر (آبان) تصمیم بگیرند آئین های شب سال نو را در پایتخت کوتاه برگزار کنند.
چندی پیش نیز تارنمای روزنامه لوفیگارو اعلام کرد که حدود 2 هزار و 400 کلیسای فرانسه برای برگزاری آئین کریسمس تحت تدابیر شدید امنیتی قرار گرفته است و 91 هزار سرباز، پلیس و نیروی ژاندارمری مسئولیت تامین امنیت جشن های سال نو میلادی را در این کشور بر عهده دارند.
در همین ارتباط خبرگزاری فرانسه نیز روز گذشته با انتشار گزارشی از افزایش محدودیت استفاده از ترقه و حمل بنزین در برخی مناطق این کشور خبر داد.
این خبرگزاری اعلام کرد که برای جلوگیری از تبدیل شدن جشن سال نو به یک تراژدی، محدودیت استفاده از ترقه و ممنوعیت حمل قوطی بنزین که می تواند برای آتش زدن خودروها مورد استفاده قرار بگیرد، اعمال می شود.
بر اساس این گزارش، این محدودیت ها به ویژه در «آلزاس» (Alsace) (یکی از نواحی 26 گانه فرانسه واقع در شرق این کشور و در همسایگی آلمان و سوئیس) و «موزل» (Moselle) (در شمال شرقی فرانسه و زیرمجموعه ناحیه لورن) به شدت در حال اجراست.
«ژان فرانسوا ایلی» (Jean-François Illy) مدیر دپارتمان سلامت عمومی، جلوگیری از ورود ترقه های بزرگ و انواع موادی که می تواند علیه نیروهای پلیس مورد استفاده قرار بگیرد را از جمله محدودیت های اعمال شده، برشمرد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، استفاده از ترقه و آتش بازی در منطقه «آلزاس» منجر به مرگ سه تن در چهار سال گذشته، حوادث ناگوار و آسیب های جدی جسمانی به ویژه به چشم ها و دست ها شده است.
بر اساس مقررات فرانسه، استفاده از ترقه در تظاهرات و فروش این کالا به کودکان زیر 12 سال ممنوع است.
سال گذشته نیز خدمات اورژانس «استراسبورگ» از کاهش تعداد قربانیان ترقه در شب سال نو میلادی خبر داد که نشانه ای از تحقق اهداف کمپین های پیشگیری در این حوزه، دارد.

*** کابوس شب سال نو بهانه گسترش تفکرات رادیکال
تراژدی خشونت های سال نو میلادی در فرانسه در حالی هر سال تکرار می شود که به طور غیرمستقیم و به نحوی که دولت و رسانه های این کشور به خارجی ستیزی متهم نشوند، بیشتر به مسلمانان خارجی تبار نسبت داده می شود و عده ای تلاش می کنند که به این بهانه تفکرات رادیکال را در فرانسه گسترش دهند.
در این میان برخی آمارها نشان می دهد که این خشونت ها اغلب توسط نسل های جدید مهاجران خارجی که اغلب آفریقایی تبار و از مستعمرات سابق فرانسه در این قاره بودند، صورت می گیرد؛ روندی که به زعم کارشناسان می تواند ریشه در استبداد ستیزی این نسل و خشم فرو خفته آنها نسبت به سیاست های استعماری غرب داشته باشد.
در شرایطی که در دهه های اخیر این طیف از مهاجران، ترکیب و هرم جمعیتی فرانسه را به شدت به نفع خود تغییر داده است، شواهدی حکایت از این دارد که این گروه ها آگاهانه یا ناخواسته نوعی نفرت ناشی از اشغالگری فرانسویان را در نهاد خود پرورش داده اند و در هر شرایطی آن را به شکلی بروز می دهند.
بخشی از جمعیت یاد شده این نسل که اغلب خاطره جنگیدن و کشته شدن پدران خود را در جنگ برای فرانسه دارند، شامل مسلمانان سنی مذهب با گرایش های سلفی هستند و از این رو در سال های گذشته تمایل این افراد به گروه تکفیری و تروریستی داعش قابل مشاهده است.
هرچند در مدت یک سال گذشته این کشور شاهد افزایش حملات تروریستی گروه تکفیری داعش در چندین شهر بود و موجی از نگرانی را به همراه داشت، اما توجه به این نکته که درصد قابل توجهی از جمعیت این کشور را مهاجران و مسلمانان تشکیل می دهند، بر ضرورت جلوگیری از گسترش تفکرات اسلام ستیزی و مهاجرستیزی در این کشور می افزاید.
ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها