بحران آنفولانزای پرندگان در 10 استان

بحران آنفولانزای پرندگان در 10 استان
سه شنبه 14 دی 1395 - 13:01

معاون سازمان مدیریت بحران کشور از مواجهه ۱۰- ۱۲ استان با پدیده آنفولانزای پرندگان ‌خبر داد و گفت: برای مقابله با این بحران، ساز و کار مناسب تعریف شده و خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از سرایت به انسان گزارش نشده است.

العالم ـ ایران

مرتضی اکبرپور؛ معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور درباره آخرین وضعیت شیوع آنفولانزای پرندگان خاطرنشان کرد: آمار تلفات پرندگان بیش از هزار قطعه است. در تالاب‌ها تعداد زیادی پرندگان مبتلا در حال منهدم شدن هستند و نباید به این آمار‌ استناد کرد. خوشبختانه هیچ نوع گزارشی از سرایت آنفولانزای پرندگان به انسان نداشتیم.

واکنش سریع برای مهار آنفولانزا در مرغداری ها

وی افزود: مرغداری‌هایی که این بیماری در آنها مشاهده شده است، با همکاری محیط زیست، سازمان دامپزشکی، استانداری تهران و نیروی انتظامی منطقه واکنش سریع انجام می‌شود و برای انهدام، اقدامات سریع صورت می‌گیرد. این رخداد از سوی پرندگان مهاجر ناشی شده که آلوده بوده‌اند و میکروبشان بسیار سریع شیوع پیدا کرده‌است.

معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر استان‌های مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، قزوین، قم و مرکزی از جمله استان‌های درگیر آنفولانزای پرندگان هستند، گفت: در مجموع ۱۰- ۱۲ استان‌های ما با این رخداد مواجه هستند که برای مقابله با این بحران، ساز و کار مناسب تعریف شده است.

وی افزود: سازمان مدیریت بحران از محل ماده ۱۰ قانون حدود ۱۰ میلیارد تومان به سازمان دامپزشکی برای پشتیبانی از این اقدام جدی و مهم، پیشنهاد داده که امیدواریم سازمان دامپزشکی هم با بودجه‌ای که خودش در اختیار دارد، بتوانیم این رخداد را حل کنیم.

تشکیل ستاد بحران

اکبرپور اضافه کرد: در استانداری استان‌های درگیر، ستاد بحران تشکیل شده که ۲۴ ساعته مشغول به فعالیت هستند؛ دامپزشکی به عنوان مسوول این کار را دنبال می‌کند و از سوی دیگر محیط‌زیست، نیروهای نظامی و انتظامی کار را پیگیری می‌کنند. تمامی این اقدامات زیر نظر شخص استاندار دنبال می‌شود.

به گزارش ایلنا، وی با اشاره به جلسه اخیر رئیس مدیریت بحران کشور و مسوولان ذی‌ربط با معاون اول رییس‌جمهور و صحبت درباره میزان خسارات وارده گفت: با توجه به اینکه مرغداری‌ها تحت پوشش بیمه هستند، خسارات از سوی بیمه پرداخت می‌شود که البته هنوز هم میزان خسارت مشخص نیست.

معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور در پایان اعلام کرد که استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، مرکزی و قم تاکنون بیشترین تلفات ناشی از آنفولانزای پرندگان را داشته‌اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها