غذاهایی که جای مولتی ویتامین را می گیرند

غذاهایی که جای مولتی ویتامین را می گیرند
چهارشنبه 15 دی 1395 - 19:23

بدون ویتامین ها هیچ واکنشی در بدن رخ نمیدهد. ویتامین ها و مینرالها ترکیبات بدون کالری هستند که در واکنشهای شیمیایی بدن نقش کلیدی دارند. هر یک از این ریز مغذی ها حتی تا صدها واکنش را در بدن تحت تاثیر خود قرار می دهند.

العالم - گوناگون
در طبیعت بسیاری از مواد غذایی هستند که مانند مولتی ویتامین ها سرشار از ترکیبات ویتامینی با بهترین شکل جذب می باشند. افراد تناسب اندام گرا و هر شخصی که میخواهد سلامتی خود را با مصرف غذاهای سرشار از ویتامین و املاح در شرایط عالی قرار دهد از این دستور پیروی کند
تخم مرغ
بر خلاف عقیده بسیاری از مردم در مورد نهی از مصرف تخم مرغ و اثرات سوء آن بر سلامتی به دلیل مقدار کلسترول بالا، تحقیقات اخیر مدعی شده‌اند تخم مرغ یک غذای سالم است که مصرف یک عدد روزانه آن نه تنها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سکته را بالا نمی‌برد بلکه باعث افزایش کلسترول خوب HDL نیز می‌شود.
تخم مرغ شامل آمینواسیدهای ضروری برای ساخت و تکمیل پروتئین در بدن است. همچنین منبع غنی مواد مغذی که تأمین و یافتن آن در مواد دیگر سخت است. تخم مرغ ویتامین A و B، D، آهن، سلنیوم، کولین و ید را برای بدن به ارمغان می‌آورد. بنابراین از آنجایی که هیچ ماده غذایی وجود ندارد که تمام مواد مغذی را به مقدار توصیه شده برای بدن تأمین کند، مصرف متعادل رژیم غذایی شامل میوه و سبزیجات می‌تواند به تأمین روزانه مواد مغذی مورد نیاز شما کمک کند.

گردو

مصرف تنها چند عدد گردو، فواید بی‌شماری به بدن می‌رساند. گردو سرشار از چربی‌های سالم، پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان است. تحقیقات متعددی کاهش خطر مرگ دربیماران قلبی و زنان بعد از یائسگی را با مصرف گردو به اثبات رسانده‌‌اند. گردو منبع غنی از مواد معدنی از جمله منیزیم، رویی و سلنیوم است. سلنیوم ماده ضد سرطان بسیار قدرتمند می باشد که تنها با مصرف ۲ عدد گردو در روز نیاز روزانه را تامین می کند

سیب
به مانند دیگر میوه‌ها، سیب سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است. یک تحقیق در سال ۲۰۱۵ در مورد خواص سیب انجام شد. نتایج این تحقیق گفته‌ی مشهور “با خوردن یک سیب در روز از بیماری دور بمانید” را به اثبات نرساند اما ادعا کرد مصرف یک سیب در روز باعث مراجعه کمتر به دکتر و متعاقباً مصرف داروی کمتر می‌شود.
سیب فیبر بالایی دارد به خصوص فیبر قابل حل که به تنظیم قند خون و سطح کلسترول کمک می‌کند. همچنین سیب منبع خوبی از ویتامین C و پتاسیم است که برای فشارخون ضروری است.
ترکیب مواد مغذی موجود در سیب به این معنی است که خوردن سیب می‌تواند از شما در مقابل بیماری‌های قلبی عروقی محافظت کند. همچنین در تحقیقات مختلف ارتباط مستقیم مصرف سیب با کاهش خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان ریه، آلزایمر و آسم به اثبات رسیده است. برای کسب بیشترین سود سیب را کامل بخورید. مواد مغذی زیادی دقیقاً بر روی پوست و زیر پوست سیب وجود دارند. قبل از مصرف سیب را به خوبی بشورید که احتمال وجود مواد ضد آفت بر روی آن از بین برود.
توت
رنگ قرمز، آبی و بنفش در توت به دلیل وجود گلرنگ فتوشیمایی است. این مواد فتوشیمایی با فواید سلامتی بسیاری در ارتباط هستند. توت منبع غنی از ویتامین B، پتاسیم و ویتامین C است. مشاهده شده که گلرنگ‌ها با سلول‌های سرطانی می‌جنگند، التهاب را پایین آورده و به عنوان ماده خوراکی فوق العاده‌ای تلقی می‌شود. توت سیاه یا شاه‌توت با کاهش چگالی استخوان مبارزه کرده، کلسترول LDL را پایین آورده و عوامل رشد تومورها را متوقف می‌کند.
سبزیجات cruciferous

این گروه سبزیجات شامل آروگالا، کلم بروکسلی، کلم بروکلی، کلم برگ چینی، کاهو، گل کلم، کولارد سبز، کلم پیچ، کلم rutabaga، تربچه، شلغم و گیاه شاهی آبی است. مقدار توصیه شده مصرف این گروه از سبزیجات ۵ تا ۹ بار مصرف در روز است.
مصرف این سبزیجات با کاهش سرطان در ارتباط است. بر اساس گفته مؤسسه ملی سرطان، مصرف گروه سبزیجات cruciferous می‌توانند به غیر فعال کردن عوامل سرطان‌زا، کاهش مرگ سلول‌ها، جلوگیری از تولید تومور رگ‌های خونی و محافظت از DNA از تخریب کمک کنند. همچنین این مواد شامل مواد معدنی و ویتامین‌هایی مثل ویتامین K، B، C و E، پتاسیم و سلنیوم است.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها