شیرخوار میانماری خاطره آیلان را زنده کرد

شیرخوار میانماری خاطره آیلان را زنده کرد
شنبه 18 دی 1395 - 17:44

رسانه‏‌های مختلف جهان تصویری تکان‎دهنده از پیکر بی‎جان یک کودک شیرخوار 16 ماهه روهینگیایی منتشر کردند که با صورت بر روی گِل‌‎های ساحل یک رود افتاده است؛ تصویری که از ادامه رفتارهای غیر انسانی در میانمار حکایت دارد.

العالم - آسيا
انتشار این تصویر دردناک یادآور ماجرای سال 2015 آیلان کُردی، کودک خردسال و پناه‌جوی سوری است که انتشار تصاویری از جسدش در سواحل ترکیه بسیاری از مردم و مقام های سراسر جهان را تکان داد.

بر اساس گزارش شبکۀ خبری "سی‎ان‌ان"، این پناه‎جوی 16 ماهه از مسلمان روهینگیا در ایالت راخین در کشور میانمار بوداست و "محمد شوهیت" نام دارد.

وی و خانواده‎اش برای فرار از خشونتی که علیه مسلمانان روهینگیایی در میانمار صورت می گرید، از راخین گریخته بودند، اما سرنوشت محمد، برادر و  مادرش غرق شدن در رودی پر آب در مرز بنگلادش بود.

"زافور علام" پدر محمد شوهیت 16 ماهه در گفت‎وگو با سی‎ان‎ان گفت: "هنگامی‌که این تصویر را دیدم احساس کردم بهتر است بمیرم. دیگر تمایلی به برای زندگی در این دنیا ندارم".

مسلمانان روهینگیایی در میانمار بیش از هر اقلیت دیگری در دنیا مورد آزار و اذیت قرار می گیرند زیرا دولت میانمار آن‎ها را مهاجران بنگالی می‎داند، درحالی‌که به گفتۀ بسیاری از ناظران بین‎المللی این افراد بومی ایالت راخین به‌حساب می‎آیند.

پدر محمد افزود: "در روستایمان، بالگردهای ارتش به‌سوی ما شلیک کردند و سربازان میانماری نیز ما را هدف گلوله قراردادند. ما نمی‎توانستیم در خانۀ خود بمانیم بنابراین فرار کردیم و در جنگل پناه گرفتیم."

وی خاطرنشان کرد که "پدربزرگ و مادربزرگ من هر دو زنده در آتش سوختند. ارتش تمام روستای ما را سوزاند و هیچ‌چیز باقی نماند."

پدر این کودک غرق‌شده با بیان این که آن‎ها برای گریز از خشونت از روستایی به روستای دیگر می‌رفتند، تاکید کرد که "من شش روز تمام راه رفتم. چهار روز نتوانستم برنج بخورم. در طی این شش شبانه‎روز  نخوابیدم. ارتش در تعقیب مسلمانان روهینگیایی بود و ما  مداوم مکان خود را تغییر می‎دادیم".

پدر محمد در این سفر از خانواده‎اش جدا شد و خود را به رودخانه "ناف" رساند که در مرز کشورهای بنگلادش و میانمار جاری است. وی به آب زد و درنهایت به کمک یک ماهیگیر بنگلادشی از مرز میانمار خارج شد. این مرد پس از موفقیت خودش تلاش کرد تا خانواده‎اش را به بنگلادش منتقل کند.

پدر محمد می‌گوید: "می‎خواهم تمام جهان بداند که نباید به دولت میانمار زمان بیشتری داد. اگر تعلل کنید، آن‎‏ها همه مسلمانان روهینگیا را خواهند کشت."

از سوی دیگر از چند روز پیش 23 فعال حقوقی برنده جایزه صلح نوبل در نامه ای از سازمان ملل خواسته اند که به بحران انسانی که مسلمانان میانمار از آن رنج می برند، پایان دهد.

آنها در این نامه درباره وقوع فاجعه انسانی  و پاکسازی نژادی در میانمار هشدار دادند و "آنگ سان سو چی"، وزیر امور خارجۀ میانمار و رهبر جنبش دموکراسی را که خود برنده جایزه صلح نوبل است، به علت بی‌توجهی به وضعیت مسلمانان میانمار به باد انتقاد گرفتند.

دولت میانمار بارها اتهامات سازمان‏‌های بین‎المللی در مورد نقض گسترده حقوق‎ مسلمانان روهینگیا را رد کرده و مدعی شده است که ارتش این کشور تنها در حال اجرای یک عملیات پاک‌سازی برای مقابله با مظنونین حمله به مرزبانان میانماری است.

213-9

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها