داون:

سایه بلند توافق اوپک بر سر بازار نفت

سایه بلند توافق اوپک بر سر بازار نفت
يکشنبه 19 دی 1395 - 10:27

تأثیرات توافق نفتی اوپک و کشورهای غیرعضو بر بازار طلای سیاه نمایان شده است.

العالم - اوپک

وبسایت داون در مطلبی نوشت: رژیم کاهش تولیدات نفتی اوپک که اجرای آن از هفته گذشته آغاز شد، به مرور بر بازار تأثیر می‌گذارد. البته اجرای توافق اوپک، با چالش‌هایی نیز همراه است.
بر مبنای این توافق، عراق باید روزانه 210 هزار بشکه از تولیدات خود را کاهش دهد تا صادراتش به روزانه 4 میلیون و 351 هزار بشکه در روز برسد. اما مقامات دولت عراق در بغداد و مقامات منطقه خودمختار کردستان عراق در خصوص کاهش تولیدات، اختلاف نظر دارند: چه کسی باید متولی عملی شدن این کاهش باشد و هر طرف باید چه میزان از تولید خود را کاهش دهد.
حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق چند روز پیش از این موضوع که منطقه خودمختار کردستان از سهم تعیین‌شده‌اش نفت بیشتری صادر می‌کند، ابراز نارضایتی کرد. اما دولت عراق در 22 دسامبر سال گذشته، دوباره بر پایبندی خود به توافق نفتی اوپک تأکید کرد.
در این میان، لیبی که در توافق نفتی اوپک نقشی ایفا نمی‌کند، در حال افزایش تولیدات خود است. این کشور قصد دارد همین ماه حدود 1.9 میلیون بشکه نفت از میدان نفتی «شراره» صادر کند. لیبی هم‌اکنون تولید روزانه خود را به 685 هزار بشکه رسانده و بارگیری نفت از بنادر مهم خود را آغاز کرده است.
اگر این ارقام ثابت بمانند، لیبی هم‌اکنون روزانه در قیاس با ماه اکتبر، 125 هزار بشکه نفت بیشتری تولید می‌کند. لیبی مایل است تولیدش را در اوایل سال 2017 به روزانه 900 هزار بشکه برساند.
از سوی دیگر، فعالیت سکوهای نفتی آمریکا هفته گذشته بیشترین افزایش را در یک سال اخیر تجربه کرد. تولید نفت آمریکا در ماه اکتبر به روزانه 8.8 میلیون بشکه رسید که از ماه مه سال 2016 بی‌سابقه است. روسیه در ماه دسامبر سال گذشته روزانه 11.21 میلیون بشکه نفت تولید کرد که در 30 سال اخیر یک رکورد محسوب می‌شود. روسیه قصد دارد در 6 ماه نخست سال 2017، روزانه 300 هزار بشکه نفت کمتری تولید کند. بر اساس برخی گزارش‌ها، نیجریه ماه گذشته تولید خود را روزانه 61 هزار بشکه افزایش داد.
به نوشته داون، دیپلمات‌های حوزه انرژی هم‌اکنون با یک وظیفه خطیر روبرو هستند. آن‌ها برای دستیابی به اهداف‌شان و ایجاد تعادل در بازار در سال جدید، به یک معجزه نیاز دارند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها