مدیرکل دامپزشکی استان قزوین:

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان همچنان در کمین است

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان همچنان در کمین است
يکشنبه 19 دی 1395 - 13:35

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: باتوجه به برودت هوا و آلودگی های محیطی و به تبع آن احتمال تشدید وقوع بیماری های تنفسی در مزارع پرورش طیور، بروز بیماری آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان همچنان وجود دارد.

العالم - ایران

بهمن نقیبی  اظهار داشت: در پی شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان در کشور و ظهور یک کانون آلوده در قزوین، شیوع مجدد این بیماری در استان دور از انتظار نیست، چرا که این بیماری نوع جدیدی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است که با کوچک ترین غفلت مرغداران، احتمال خسارت های سنگین را ممکن می کند.
وی تصریح کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نوعی بیماری ویروسی طیور از نوع A است که کشورهای مختلفی از جمله ایران را درگیر خود کرده و همچنان در بین پرندگان بومی و مهاجر قربانی می گیرد.
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین ادامه داد: برای پیشگیری از بروز و شیوع بیماری های ویروسی و تنفسی طیور، باید مرغداران نکات بهداشتی و قرنطینه ای را در سطح واحدهای تولیدی رعایت کنند.
نقیبی اضافه کرد: استفاده از حمام و حوضچه ضد عفونی برای ورود به مرغداری، ضدعفونی خودروهای حمل، جلوگیری از انتقال خوراکی مرغ و وسایل کارگران بین مرغداری ها، ممانعت از نگهداری پرندگان زینتی و بومی و جمع آوری مرتب کود از جمله مواردی است که باید رعایت شود.
وی افزود: مبارزه کارآمد با جوندگان و حشرات، بهبود تهویه و هوا دهی مرغداری ها، جمع آوری مرتب کود از سالن و عقیم سازی آن، ضدعفونی تمامی ابزار آلات در داخل مرغداری و ضدعفونی کامل و مناسب مرغداری در پایان دوره پایش و اجرای برنامه مدون واکسیناسیون تحت نظر دامپزشکی را از دیگر اقدامات موثر برشمرد.
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین در پایان با اشاره به مدیریت راهکار های پیشگیرانه از شیوع این بیماری در مرغداری های سنتی و صنعتی گفت: برای پیشگیری از ورود این بیماری، رعایت موارد پیشگیرانه بهداشتی و دادن اطلاع از مشاهده مرگ مشکوک پرندگان در منطقه به اداره کل دامپزشکی استان برای مقابله با این بیماری ضروری است.

منبع:ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها