توافق روسیه و ترکیه علیه داعش و النصره در سوریه

توافق روسیه و ترکیه علیه داعش و النصره در سوریه
جمعه 24 دی 1395 - 10:33

مقامات نظامی ترکیه و روسیه با امضای یادداشت تفاهم امنیت پرواز رزمی در حریم هوایی سوریه، توافق کردند تا حملات هوایی علیه مواضع گروه‌های معارض تحت حمایت خارجی در سوریه را هماهنگ کنند.

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این توافق در نشست روز پنج‌شنبه مقامات نظامی دو کشور در مسکو حاصل شد تا از بروز حوادث در خلال پروازهای رزمی در حریم هوایی سوریه اجتناب شود.

این بیانیه می‌افزاید: «این یادداشت تفاهم مکانیسم هماهنگی و تعامل میان هواپیماهای روسی و ترکیه‌ای در خلال حملات هوایی علیه مواضع تروریست‌ها و همچنین اقداماتی باهدف جلوگیری از حوادث هوایی شامل هواپیما و هواپیماهای بدون سرنشین در حریم هوایی سوریه را فراهم کرده است.»

این توافق در حالی صورت گرفته است که روسیه از مهر 1394 با مجوز دولت دمشق حملات هوایی خود علیه مواضع گروه‌های تروریستی در سوریه را آغاز کرده است.

در خلال یکی از همین پروازها در آذر 1394، یک فروند بمب‌افکن روس هدف جنگندۀ ترک قرار گرفت و سرنگون شد که این موضوع موجب تیره شدن روابط دوجانبه شد. ترکیه مدعی بود که این بمب‌افکن حریم هوایی‌اش را نقض کرده ولی روسیه این ادعا را رد کرد؛ اگرچه در پی کودتای نافرجام تیرماه 1395 در ترکیه، روابط مسکو و آنکارا از سر گرفته شد.

آنکارا در پی این کودتا، متحدان غربی‌اش را به عدم‌حمایت از ترکیه متهم کرد.

از سوی دیگر ارتش ترکیه از تاریخ 24 اوت (3 شهریور) عملیات موسوم به «سپر فرات» را  بدون هماهنگی با دولت سوریه در شمال این کشور آغاز کرد.

آنکارا هدف از این عملیات را پشتیبانی از معارضان سوری و عقب راندن گروه تروریستی داعش از مناطق مرزی ترکیه عنوان کرد.

این عملیات با هماهنگی ائتلاف نظامی تحت رهبری امریکا که مدعی است از سال 2014 علیه داعش در سوریه مبارزه می‌کند، آغاز شد.

به گفتۀ ناظران، هدف اصلی این عملیات شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت امریکا هستند که اخیراً پیشروی‌های گسترده ای در خاک سوریه و در نزدیکی مرز این کشور با ترکیه داشته‌اند.

ترکیه بیم آن دارد که کردها در نهایت با حمایت غرب کشوری مستقل تشکیل دهند.

ترکیه در ماه‌های اخیر مواضع خود در قبال سوریه را تعدیل کرده است.

آنکارا که قبلاً با همراهی کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی و با حمایت کشورهای غربی خواستار تغییر حکومت در سوریه بود، حالا سخن از مبارزه با تروریست‌ها به میان می‌آورد.

با نقش‌آفرینی روسیه، ترکیه و ایران، آتش‌بس سراسری در سوریه از روز 9 دی برقرارشده است.

این آتش‌بس شامل گروه‌های تکفیری داعش و جبهۀ فتح الشام نمی‌شود.

شورای امنیت سازمان ملل 31 دسامبر (11 دی) به‌اتفاق آرا پیش‌نویس قطعنامۀ پیشنهادی روسیه و ترکیه را دربارۀ برقراری آتش‌بس در سوریه تصویب کرد.

این قطعنامه همچنین ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه را به سراسر سوریه خواستار شده است.

قرار است گفتگوهای صلح سوریه، ماه آینده با حضور نمایندگان روسیه، ایران، ترکیه و دولت دمشق در آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شود.

11

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها