گیاهان هوشمند دنیای پیرامون را رصد می‌کنند

گیاهان هوشمند دنیای پیرامون را رصد می‌کنند
يکشنبه 26 دی 1395 - 02:47

از زمانی که ریشه‌ها ماده شیمیایی را دریافت می‌کنند حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا عکس‌العمل نشان دهند و مواد شیمیایی مربوطه را به درستی تشخیص دهند.

العالم - گوناگون

محققان بر اساس یک بررسی جدید اعلام کردند که گونه ویژه‌ای از گیاهان با قابلیت تشخیص مواد منفجره می‌توانند در آینده به عنوان سیستم هوشمند برای مانیتور کردن محیط پیرامون و مزارع شهری مورد استفاده قرار بگیرند.

خانواده گیاهان اسفناج در برگ‌های خود لوله‌های نانو کربنی مبتنی بر نانوذرات را در خود جا داده‌اند که می‌توانند نور مادون قرمز را منتشر کنند و این دسته از گیاهان در مقابل بوی نیتروژن بسیار حساس هستند. به گفته دانشمندان بیشتر مواد منفجره این بو را از خود منتشر می‌کنند.

اگر این مواد شیمیایی داخل آب‌هایی که روی زمین جریان دارند موجود باشد، گیاهان متعلق به خانواده اسفناج‌ها از طریق ریشه خود آنها را جذب می‌کنند و به برگ‌ها انتقال می‌دهند. برگ‌های این گیاهان می‌توانند از طریق نانوحسگرهای خود انتشار نور مادون قرمز را به حداقل برسانند.

یک سیستم هوشمند تشخیص دهنده مواد منفجره که از نظر پیچیدگی می‌توان آن را مشابه گوشی هوشمند دانست به صورت مشابه عمل می‌کند و قادر است نور مادون قرمز که در محیط منتشر شده است را ثبت کند. محققان بر اساس آزمایش‌های خود روی اسید نیتروماتیک اعلام کردند از زمانی که ریشه‌ها ماده شیمیای را دریافت می‌کنند حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا عکس‌العمل نشان دهند و مواد شیمیایی مربوطه را به درستی تشخیص دهند.

دانشمندان می‌گویند توسعه این دسته از گیاهان می‌تواند بسیار سریع‌تر از دیگر روش‌های مهندسی به آنها برای تشخیص مواد شیمیایی و منفجره کمک کند و تغییرات محیطی را نمایان سازد. این مواد شیمیایی معمولا پس از چند دقیقه باعث پژمردگی گیاه می‌شوند و در دیگر شرایط سیستم‌های هوشمند ساعت‌ها یا روزها را پشت‌سر می‌گذارند تا بتوانند این مواد را تشخیص دهند.

دانشمندان با اطمینان کامل اعلام کردند که در آینده نزدیک می‌توانند خانواده اسفناج را جایگزین سیستم‌های مهندسی کنونی کنند و از این طریق مواد آلاینده، شیمیایی و منفجره را به سرعت تشخیص دهند.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها