اوباما با بخشودگی افشاگر ویکیلیکس موافقت کرد

اوباما با بخشودگی افشاگر ویکیلیکس موافقت کرد
چهارشنبه 29 دی 1395 - 02:28

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در واپسین روزهای حضور در کاخ سفید با بخشودگی برادلی مانینگ که به اتهام افشای اسناد سری نظامی در سایت ویکیلیکس زندانی شده است، موافقت کرد.

العالم - آمریکا

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از فرانس پرس کاخ سفید روز سه شنبه اعلام کرد که با موافقت اوباما، نظامی سابق برادلی مانینگ هفدهم ماه می ( اردیبهشت ماه سال 96 ) از زندان آزاد خواهد شد.

مانینگ 29 ساله  که در تیم دوم زرهی و بخش دهم کوهستانی ارتش آمریکا خدمت کرده ، از اگوست سال 2013 به اتهام انتشار هفتصد هزار سند سری در سایت ویکیلیکس در دادگاه به 35 سال زندان محکوم شده است.

حکم صادره درباره بخشودگی مانینگ همزمان با عفو 64 نفر و کاهش مجازات 209 زندانی دیگر آمریکایی صادر شده است.  

برادلی مانینگ که با ویکیلیکس درانتشار بخشی از اسناد سری نظامی همکاری کرده ، دو بار در زندان دست به خودکشی زد.

او از سال 1393 با موافقت مقام های آمریکایی تغییر جنیست داده و نام خود را به چلسی مانینگ تغییر داده است. 

مانینگ بعد از تغییر جنیست با نام چلسی                                -  مانینگ قبل از تغییر جنسیت با نام برادلی

جولیان آسانژ45 ساله بنیانگذار سایت ویکیلیکس جمعه هفته گذشته  آمادگی خود را برای تسلیم شدن به امریکا اعلام کرد مشروط بر اینکه واشنگتن "برادلی مانینگ" را که به جرم انتقال اطلاعات به "ویکی لیکس" به 35 سال زندان محکوم کرده، عفو کند.

جولیان آسانژ

آسانژ که به اتهام ارتکاب جرایم جنسی در سوئد تحت تعقیب پلیس قراردارد، از سال 2012 به سفارت اکوادر در لندن پناهنده شده است. 

آمریکا به دنبال دستگیری بنیانگذار سایت ویکیلیکس است تا او را به اتهام افشای صدها هزار سند نظامی و سیاسی مرتبط با نظامیان و دستگاه دیپلماسی آمریکا درسالهای گذشته محاکمه کند.

سایت ویکیلیکس سه شنبه شب به دنبال انتشار خبر موافقت اوباما با عفو مانینگ در بیانیه ای ، این اقدام را یک پیروزی توصیف کرد؛ اما درباره عمل کردن آسانژ به وعده اش برای تسلیم شدن به آمریکا توضیحی نداد.

بخشودگی عامل حملات سایبری به برنامه هسته ای ایران

درهمین حال برخی منابع خبری گزارش کردند که درمیان زندانیانی که مورد عفو رئیس جمهوری آمریکا قرار گرفتند ، نام " جیمز کارترایت " ژنرال بازنشسته و چهارستاره ارتش این کشور هم دیده می شود که  به جرم دروغگویی به پلیس فدرال این کشور (FBI) به تحمل دو سال زندان محکوم شده بود.

کارترایت ۶۷ ساله که طی سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ میلادی به عنوان معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا فعالیت می کرد،  به عنوان یکی از عوامل اصلی حملات سایبری به برنامه هسته ای ایران تحت عنوان «عملیات بازی های المپیک»، اطلاعات محرمانه این عملیات از جمله در رابطه با بدافزار رایانه ای «استاکس نت» را فاش کرده بود و با این حال در این باره به «اف بی آی» دروغ گفته و سپس به دروغ خود اعتراف کرد.

پربیننده ترین خبرها