"عربستان ممنوعیت رانندگی زنان را لغو کند"

پنج‌شنبه 30 دی 1395 - 19:39

یک کارشناس مستقل سازمان ملل متحد گفت: دولت عربستان سعودی باید ممنوعیت رانندگی زنان را لغو و ساز و کار قیمومیت مردانه را اصلاح کند.

العالم – عربستان

فیلیپ آلستون این سخنان را روز پنجشنبه در پایان سفر دوازده روزه خود به عربستان و دیدار با وزیران دولت، مردم فقیر، فعالان سیاسی و کارشناسان اسلامی و دیگر اقشار جامعه عربستان بیان کرد و در نشستی خبری گفت: نگرانی من آن است که دولت، در حقیقت فقط بخش نسبتا کوچکی از محافظه کاران را شامل می شود.

آلستون، گزارشگر ویژه در خصوص فقر و حقوق بشر گفت: این امر مانع پیشرفت اقتصادی و اجتماعی است که عربستان در چارچوب چشم انداز 2030 هدف گذاری کرده است، به همین خاطر قویا احساس می کنم این کشور باید به سمتی حرکت کند که زنان بتوانند رانندگی کنند.

وی افزود: ویژگی های سیستم سرپرستی و قیمومیت که توانایی زنان برای کار و سفر را نادیده می گیرد نیازمند اصلاح است.

تحت این سیستم، یک عضو مرد خانواده و به طور طبیعی پدر خانواده، شوهر یا برادر باید برای تحصیل، سفر و دیگر فعالیت ها به یک زن خانواده اجازه دهد.

مقامات سعودی استدلال کرده اند که جامعه برای رانندگی زنان آماده نیست اما آلستون می گوید باید زنان نقشی فعال داشته باشند.

وی با فراخوان تشکیل یک کمپین آموزشی گفت: نقش دولت آن است که در خصوص  چگونگی تغییر سیاست و تغییر نگرش ها فعالیت کند.

آلستون که یک کارشناس حقوقی اتریشی است گفت رانندگی و قیمومیت ارتباط بسیار نزدیکی با فقر دارند.  زنان  شاغل در شغل های خرده فروشی با دستمزد پایین به طور مثال نمی توانند راننده استخدام کنند.

وی اعلام کرد که به جیزان در جنوب غربی عربستان سفر کرده زیرا فقیرترین بخش این کشور است و همچنین در مناطق شرقی مشکلات عدیده ای وجود دارد.

آلستون شرایط موجود در جیزان را برای شهروندان سعودی شوک آور خواند و گفت: بیشتر این افراد در شرایط فوق العاده حاد به سر می برند. یمنی هایی وجود دارند که 50 سال پیش وارد عربستان شده اند و مانند دیگر بیگانگان، حق شهروندی سعودی ندارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ریاض، آلستون پس از آنکه گزارش هایی از سرکوب افرادی خاص دریافت کرد همچنین از دولت سعودی  خواست رویکرد خود نسبت به رسانه های اجتماعی را بازتر کند.

پربیننده ترین خبرها