یونسکو تخریب آثار تدمر سوریه را توسط داعش محکوم کرد

یونسکو تخریب آثار تدمر سوریه را توسط داعش محکوم کرد
شنبه 2 بهمن 1395 - 03:13

سازمان علمی - فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ، تخریب آثار باستانی در شهر تدمر سوریه را به دست تروریست های داعش محکوم کرد و آن را « جنایت جنگی » خواند.

ایرینا بوکووا، مدیرکل (یونسکو) روز جمعه تخریب آثار باستانی دیگر در شهر تدمر سوریه را به دست تروریست های داعش محکوم کرد و آن را « جنایت جنگی و یک خسارت عظیم برای مردم سوریه و بشریت » خواند.

اطلاعات و تصاویر ماهواره ای روز جمعه تخریب چند بنای تاریخی در شهر باستانی تدمر در مرکز سوریه را تأیید کرده است.

بوکووا، در بیانیه ای اعلام کرد: « این تخریب تعمدی یک جنایت جنگی جدید است. این یک خسارت عظیم برای مردم سوریه و برای کل بشریت تلقی می شود.»

وی افزود: « این ضربه جدید به میراث فرهنگی نشان می دهد که پاکسازی فرهنگی توسط افراط گراها تا چه حد هم زندگی انسان ها و هم بناهای تاریخی را هدف قرار می دهد تا مردم سوریه را از گذشته و آینده خود محروم کند.»

مدیرکل یونسکو یادآور شد که محافظت از میراث فرهنگی و تاریخی جدای از محافظت از زندگی انسان‌ها نیست.»

داعش از مه 2015 تا مارس 2016 شهر تدمر را به اشغال خود درآورده بود. نیروهای دولتی مارس 2016 این شهر را آزاد کردند، اما تروریست ها ماه دسامبر دوباره تدمر را به تصرف خود درآوردند.

داعش اوایل ماه دسامبر به طور غیرمنتظره ای شهر تاریخی تدمر را با قدمت دو هزار ساله که یکی از مهمترین مراکز فرهنگی جهان بود و در فهرست میراث جهانی بشریت قرار داشت، دوباره تصرف کرد.

داعش ماه مه 2015 کنترل این شهر را در دست گرفت و با جهان بینی افراط گرایانه اسلامی خود که مجسمه های انسان ها یا حیوانات را به مثابه بت پرسی می داند، خسارات زیادی به آثار باستانی این شهر وارد کرد و خشم جامعه بین الملل را برانگیخت. ارتش سوریه با پشتیبانی روسیه تروریست ها را از این شهر بیرون کرد.

مأمون عبدالکریم، رئیس اداره آثار باستانی سوریه امروز اعلام کرد داعش بنای چهار وجهی (تتراپیلون) ، بنایی مربع شکل با 16 ستون و نمای آمفی تئاتر روم را ویران کرده است.

پربیننده ترین خبرها