نان تست و سیب زمینی سرخ شده خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند

نان تست و سیب زمینی سرخ شده خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند
دوشنبه 4 بهمن 1395 - 15:04

دانشمندان صنایع غذایی در مورد مصرف نان، چیپس و سیب زمینی هشدار می دهند.

به نقل از بی‌بی‌سی؛  نان، چیپس و سیب زمینی به جای قهوه ای باید به یک رنگ زرد طلایی پخته شود تا  میزان دریافتی ما از یک ماده شیمیایی که می تواند باعث سرطان شود کاهش یابد. وقتی غذاهای نشاسته دار برای مدت زمان طولانی در دمای بالا سرخ شده یا کبابی و یا  پخته می شوند، آکریل آمید تولید می شود.

آژانس استانداردهای غذایی انگلیس (FSA) دستورالعمل دقیق پخت و پز و اجتناب از قهوه ای شدن را توصیه می کند. با این حال، مرکز تحقیقات سرطان انگلیس اعلام کرد ارتباط میان آن‌ها در انسان ثابت نشده است.

آژانس استانداردهای غذایی انگلیس همچنین می گوید سیب زمینی نباید در یخچال نگه داشته شود. سطح قند موجود در سیب زمینی در دماهای پایین افزایش می یابد، که به طور بالقوه باعث افزایش میزان آکریل آمید تولید شده در طی پخت و پز می شود.

آیا باید نان تست را به کلی کنار گذاشت؟

آکریل آمید در حال حاضر در بسیاری از انواع مختلف از مواد غذایی موجود است و محصولی طبیعی از روند پخت و پز است.
بالاترین سطح از این ماده درغذاهایی با محتوای نشاسته زیاد که در دمای بالای 120 درجه سانتی گراد پخته شده است، یافت می شود؛ مانند چیپس، نان، غلات صبحانه، بیسکویت، کراکر، کیک و قهوه.

این ماده همچنین می تواند در طول پخت و پز در خانه نیز تولید شود، زمانی که غذاهای دارای نشاسته بالا - مانند سیب زمینی، چیپس، نان و هویج - بو داده، کبابی و یا در روغن در دمای بالا سرخ می شوند.

 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها