چهار خواسته اصلی هیأت سوری در مذاکرات آستانه

چهار خواسته اصلی هیأت سوری در مذاکرات آستانه
سه شنبه 5 بهمن 1395 - 06:27

رئیس هیئت اعزامی نظام سوریه به مذاکرات آستانه، جهت تداوم حل سیاسی بحران، چهار خواسته اساسی را مطرح کرده است.

العالم - سوریه

بشار جعفری که به عنوان رئیس هیئت مذاکره کننده دولت سوریه از ژنو به آستانه رفته، چهار محور اساسی را مطرح کرد تا با عمل به این خواسته ها فضای مناسبی برای پیگیری سیاسی حل بحران فراهم شود.

جعفری در حاشیه نشست به خبرنگاران گفت: نشست آستانه در مسیر فراهم کردن زمینه برای حل سیاسی بحران سوریه است و این اتفاق مهمی خواهد بود. پیگیری راه حل سیاسی از آستانه تا ژنو نیازمند اتفاقاتی فراتر از آتش بس موقت در سوریه است. دمشق خواستار آن است تا در گام اول برای آتش بس سقف زمانی مشخص شود و این زمان کمتر از یک سال نباشد، هدف دمشق آزمودن صداقت گروههای مسلح و التزام ترکیه به حمایت از روند سیاسی حل بحران و اجتناب این کشور از حمایت گروههای مسلح است.

رئیس هیئت سوری تصریح کرد: ترکیه به عنوان یکی از حامیان اساسی گروههای مسلح، پایبندی این گروهها را تضمین کرده است، به همین دلیل ما امروز در این نشست حاضر شده ایم.  نکته دیگری که دمشق خواستار آن است اینکه محمد علوش و سیزده گروه مسلح دیگر در نشست آستانه حاضر شده اند، اما دهها گروه مسلح دیگر از جمله گروههای مسلح بزرگی چون احرار الشام که گروههای تاثیر گذاری نیز به شمار می آیند در این نشست حضور ندارند در نتیجه  دمشق می خواهد تا جداسازی گروههایی که توافقنامه را امضا کرده یا در حال پیوستن به آن هستند از گروههایی که همچنان بر طبل مخالفت با چنین توافقاتی می کوبند، در آستانه نهایی شود.

سومین خواسته دمشق نیز آن است که مذاکرات آستانه سبب شکل گیری محور مشترکی جهت مبارزه با تروریسم شود؛ محوری که متشکل از طرف های درگیر امضا کننده توافقنامه باشد. اما چهارمین خواسته هیئت سوری در آستانه، بسته شدن مرزهای ترکیه به روی گروههای مسلح و به روی  تسلیحاتی است که از این مرزها برای گروههای مسلح در سوریه ارسال می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها