مشهدالرضا (ع)؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام

مشهدالرضا (ع)؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام
سه شنبه 5 بهمن 1395 - 08:00

مراسم آغازین رویداد 'مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام' امروز (سه شنبه پنجم بهمن 1395) به صورت رسمی با حضور 250 شخصیت فرهنگی و سیاسی از 51 کشور جهان اسلام و مسؤولان کشوری در تالار قدس حرم مطهر امام رضا(ع) در این شهر برگزار می شود.

العالم - ایران
سنگ بنای معرفی سه کشور در هر سال از حوزه کشورهای آفریقایی، اسلامی و اسلامی غیرعربی به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی از سوی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی(آیسسکو) وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی در سال 2011 گذاشته شد. در همین چارچوب کلانشهر مذهبی مشهد در سال 2017 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب شده است.
اینک پس از مدتها تلاش و فعالیت سازمانها و نهادهای فرهنگی و سیاسی در سطح کشور به ویژه مسئولان خراسان رضوی به منظور برگزاری هرچه باشکوهتر این رویداد برنامه های متنوع برای افتتاح رسمی معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام پیش بینی شده که یکی از مهمترین بخشهای آن فردا برگزار می شود.
سیدسعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در نشست خبری اعلام برنامه های مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام اعلام کرد که همزمان با مراسم آغاز رویداد مشهد 2017 قرار است 15 برنامه اصلی و 28 رونمایی در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری صورت گیرد.
قرار است آثار نفیسی همچون انتشار قرآن نفیس به خط مرحوم نیریزی، تابلوی معرق ضامن آهوی استاد فرشچیان که سعید ارزکان آن را طراحی کرده، تابلوی خوشنویسی شمس الشموس، هفته نگار مشهد 2017، نماهنگ و سرود ویژه پایتخت فرهنگی جهان اسلام، کتاب کشورهای جهان اسلام و خوشنویسی کتیبه در این ایام رونمایی شود و یک فیلم مستند 15 دقیقه ای از تصاویر مشهد در یک قرن گذشته که تاکنون دیده نشده نیز اکران شود.
در مراسم آغاز رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام 108 اندیشمند فعال در حوزه فرهنگی و اجتماعی حضور خواهند داشت و وزیرانی از کشورهای تانزانیا، افغانستان، پاکستان، اوگاندا، موریتانی و الجزایر شرکت می کنند.
این مراسم همزمان با برنامه پایانی همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در دانشگاه فردوسی مشهد است و سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن شرکت می کند.
نشست مشترک مدیران مسئول رسانه ها، خبرگزاریها و مدیران رسانه ملی از دیگر برنامه های مراسم آغازین رویداد مشهد 2017 است که تاکنون مدیران مسئول 11 رسانه کشور آمادگی خود را برای حضور در این برنامه اعلام کرده اند ولی قرار است مدیران و مسئولان 35 رسانه در آن حضور یابند.
برگزاری محفل نورانی شبی با قرآن، اختتامیه پنجاه و پنجمین جشنواره منطقه ای فیلم و عکس سینمای جوان مشهد 2017 و نیز اکران فیلم سینمایی محمد(ص) از دیگر برنامه های این رویداد فرهنگی است.
برپایی کارگاه کتابت قرآن کریم، بازدید از اماکن متبرکه، موزه و کتابخانه آستان قدس رضوی و افتتاح موزه بزرگ خراسان از دیگر برنامه های رویداد بزرگ فرهنگی مشهد 2017 می باشد و قرار است علاوه بر بازدید از موزه و آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی، دوره آموزشی بین المللی شجره طوبی ویژه بانوان اندیشمند کشورهای اسلامی نیز افتتاح و نگارخانه پایتخت فرهنگی جهان اسلام دایر شود.
ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها