مشاور اوباما: ترامپ درباره تغییر برجام دچار توهم است

مشاور اوباما: ترامپ درباره تغییر برجام دچار توهم است
چهارشنبه 6 بهمن 1395 - 08:22

فیلیپ گوردون گفت: خیال است گمان کنیم می‌توان در این توافق تغییراتی اساسی ایجاد کرد.

العالم - آمریکا

به نقل از جروزالم پست، فیلیپ گوردون، مشاور ارشد سابق باراک اوباما در یک نشست در تل‌آویو گفت رئیس‌جمهور دونالد ترامپ درباره توانایی خود برای تغییر توافق هسته‌ای ایران دچار توهم است.
وی در نشست مؤسسه مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو با عنوان "آینده توافق هسته‌ای در دولت ترامپ" گفت: خیال است فکر کنیم تغییرات اساسی در این توافق می‌تواند بدست آید.
گوردون سپس در این نشست فهرست جنبه های خاصی از این توافق را برشمرد که به اعتقاد او دولت دونالد ترامپ قادر نخواهد بود آنها را تغییر دهد. وی افزود: «پرزیدنت ترامپ نمی‌تواند مفاد مرتبط با پایان توافق را که به وسیله آن‌ها محدودیت‌های اعمال‌شده بر برنامه هسته‌ای ایران پس از دستیابی به برخی ضرب‌الاجل‌ها رفع می‌شود، تغییر دهد.»
مشاور ارشد سابق اوباما همچنین خاطرنشان کرد ترامپ قادر نیست تعداد سانتریفیوژهایی را که ایران می‌تواند بر مبنای توافق هسته‌ای از آن‌ها استفاده کند، تغییر دهد. این امر در خصوص شرایط حاکم بر رژیم بازرسی‌ها نیز صدق می‌کند.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: «اگر تیم ترامپ بخواهد بدون حمایت متحدان‌مان تغییری اساسی در توافق ایجاد کند، هر کس که فکر می‌کند می‌تواند ایران را برای توافق با یک ضرب‌الاجل 30 ساله برای محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای -- در ازای محدودیت‌های شش و نیم، هشت و نیم و دوازده و نیم ساله کنونی -- پای میز مذاکره بکشاند، خودش را دست خواهد انداخت و به این نتیجه خواهد رسید که آمریکا بیشتر منزوی شده است.»
گوردون افزود: «نمی‌توانم پیش‌بینی کنم ایران تا پانزده سال دیگر به کجا خواهد رسید؛ اما بگذارید ببینیم آیا این توافق می‌تواند برای ما 10 تا 15 سال زمان بخرد؟». وی در ادامه مدعی شد: «اگر ایران همچنان بخواهد سلاح‌های هسته‌ای تولید کند و تهدیدی دائم باقی بماند، آمریکا، اتحادیه اروپا و اسرائیل در مورد اقدام بعدی‌شان تصمیم خواهند گرفت. پس چرا تصمیم‌گیری در خصوص این وضع بحرانی را حالا انجام دهیم؟»

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها