بلومبرگ:

قصد تیم ترامپ برای آزمایش اتحاد روسیه با ایران

قصد تیم ترامپ برای آزمایش اتحاد روسیه با ایران
چهارشنبه 6 بهمن 1395 - 10:54

به باور تحلیلگران، دونالد ترامپ برای مقابله با ایران می‌کوشد با روسیه متحد شود.

العالم - آمریکا

بلومبرگ در مطلبی نوشت: اعضای کابینه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، درصدد آزمودن تمایل ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، برای پایان دادن به ارتباط با ایران و همکاری با واشینگتن هستند. اعضای کابینه ترامپ هدف از این اتحاد را مقابله با ایران در سوریه و خاورمیانه می‌دانند.
بلومبرگ در ادامه به اظهارات مشاوران ترامپ درباره برنامه‌های دولت جدید آمریکا در قبال ایران و روسیه پرداخت و نوشت: همزمان با برنامه‌ریزی دولت ترامپ برای تعیین رویکرد خود در قبال مسکو، پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا وی می‌تواند روسیه را برای تغییر رویکرد در قبال ایران متقاعد کند؟
در ادامه گزارش بلومبرگ آمده است: ‌روابط ایران و روسیه از ابتدای سال 2015 زمانی که تحریم‌های غرب علیه ایران به موجب توافق هسته‌ای لغو شد، نزدیک‌تر شده است. روسیه سامانه دفاع موشکی پیشرفته به ایران فروخت و ایران فرماندهان و نیروهای مورد نیاز برای حضور در شهرهای سوریه پس از بمباران آنها بوسیله جنگنده‌های روسیه را فراهم کرد.
"مایکل لدین"، مشاور امنیت ملی ترامپ، در این باره گفت:‌ مهم است بدانیم محدودیت‌های روسیه برای همکاری با ما علیه ایران چه موضوعاتی است.
به نوشته بلومبرگ،‌ هنوز روشن نیست در صورت ارائه این پیشنهاد آمریکا، روسیه در مقابل آن، چه درخواست خواهد کرد. "مایکل مکفول"، سفیر سابق آمریکا در روسیه و تدوین‌گر برنامه آمریکا در قبال روسیه در دوره نخست ریاست جمهوری اوباما، اظهار داشت:‌ "هنوز روشن نیست ترامپ در مقابل این درخواست، پیشنهاد اتحاد با روسیه و مشارکت تجاری با آن را خواهد داد یا نه؟ آیا ما می‌توانیم سلاح‌هایی را از روسیه بخریم که اکنون ایران مشتری آن است؟ البته که نه، آیا می‌توانیم متحدان سنی خود را نیز به این مسیر هدایت کنیم؟ احتمالا نه. نمی‌دانم پوتین در مقابل این معامله چه درخواستی خواهد داشت."
پوتین دربرابر آنچه از آمریکا می‌خواهد مرموز عمل می‌کند. تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کرملین اعلام کرده بود قرارداد تولید پلوتونیم در مقیاس تسلیحاتی را در ماه اکتبر به حال تعلیق درآورده است و تمایل دارد قرارداد جدیدی در ارتباط با تولید پلوتونیم با آمریکا امضا کند؛‌ مشروط بر آنکه آمریکا حضور نظامی خود را در مرزهای مشترک با روسیه کم کرده، تحریم‌هایی که به واسطه الحاق شبه جزیره کریمه علیه مسکو وضع کرده را لغو و خساراتی را که در این مدت متوجه روسیه شده جبران کند.
باتوجه به درخواست‌های متعدد روسیه از آمریکا برای پذیرفتن یک تفاهمنامه جدید با آمریکا در حوزه تولید پلوتونیم، هیچ بعید نیست درصورت درخواست ترامپ برای اتحاد بیشتر با واشینگتن و رها کردن ایران درخواست‌های دیگری را مطرح کند.
ترامپ تاکنون شخصا صحبتی درباره آنچه از دوستی و ارتباط بیشتر با روسیه طلب می‌کند، به میان نیاورده است. البته ترامپ به این نکته اشاره کرده است که علاوه بر لغو تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه، مایل به امضای قراردادی جدید با این کشور در زمینه کنترل تسلیحات است.
اتحاد ترامپ با روسیه برای ضربه زدن به ایران چندان هم کار آسانی نیست. در گام نخست ترامپ باید اعضای کنگره آمریکا را متقاعد کند که دوستی و اتحاد با روسیه ارزشمند بوده و به نفع واشینگتن است. این کار در زمانی که روسیه به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متهم شده و تحقیقاتی درباره ارتباط روسیه و دونالد ترامپ در جریان است، کار بسیار دشواری به نظر می‌رسد. در گام بعدی این روس‌ها هستند که باید ارزیابی کنند آیا دوستی آنها با آمریکا از لحاظ منافع اقتصادی و سیاسی بیش از دوستی با ایران ارزش دارد یا خیر.

پربیننده ترین خبرها