در ادلب کدام گروههای مسلح فعالیت دارند؟

در ادلب کدام گروههای مسلح فعالیت دارند؟
پنج‌شنبه 7 بهمن 1395 - 20:41

گروههای مسلح در سوریه برحسب وابستگی ها و اهداف مختلف، متفاوت هستند؛ و اخیرا شاهد پیچیدگی در نقشه جنگ و طرفهای درگیر هستیم؛ بویژه که درگیری ها اغلب میان این گروهها روی می دهد.

العالم ـ سوریه

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، جبهه فتح الشام(النصره سابق) روز سه شنبه گذشته به شماری از گروههای وابسته به "ارتش آزاد" در شمال غرب سوریه حمله و آنها را به همدستی و توطئه چینی علیه آن در مذاکرات آستانه متهم کرد.

به نوشته "روسیا الیوم"، جبهه فتح الشام، گروههای مخالفی را که درمذاکرات آستانه مشارکت کردند، به همدستی و توافق برای به انزواکشیدن فتح الشام و جنگ با آن متهم کرد.

فتح الشام تاکید کرد که دشمنانش به ائتلاف بین المللی امریکا درباره مواضعش اطلاع می دهند. حمله "النصره" به گروههای مسلح مخالف سبب شد تا برای مبارزه با آن همدست شوند.

ـ احرار الشام: تعداد عناصر مسلح آن به 15 هزار نفر می رسد که اغلب اهل سوریه هستند و با چندین دفتر سیاسی، رسانه ای وخدمات رسانی، بر گذرگاه باب الهوا نظارت دارد. احرار الشام همزمان با اغاز حوادث سوریه با اتحاد با گردانهای احرار الشام، جنبش الفجر و گروه الطلیعه الاسلامیه و گردانهای الایمان شکل گرفت.

ـ فیلق الشام: تعداد افراد این گروه به 8 هزار نفر می رسد و یک دفتر سیاسی رسانه ای دارد و به طور جزیی از گروهک "ارتش آزاد" تبعیت می کند و علاوه بر پرچم خود، پرچم ارتش آزاد نیز به دست دارد.

این گروه متشکل از برخی گروههای مخالف است که به منظور تقویت قدرت اسلام گرایان میانه رو در درگیری های مسلحانه در سوریه تشکیل شده است . این ائتلاف متشکل از 19 گروه مختلف است که برخی از آنها پیشتر به اخوان المسلمین سوریه و آنچه که موسوم به "هيئة دروع الثورة" است، وابسته بودند.

ـ جیش المجاهدین: تقریبا تعداد آنها هزار نفر است و فقط یک دفتر رسانه ای دارند و درکنار پرچم خود، پرچم ارتش آزاد را نیز حمل می کنند.

این ائتلاف متشکل از گروههای اسلامی انقلابی است که برای مبارزه با داعش تشکیل شده است. این گروه داعش را به ناامنی و بی ثباتی در مناطقی که از دست دولت سوریه تصرف شده است، متهم می کند.

ـ فرسان الحق: گروهی که در سال 2012 تشکیل شده است و تعداد عناصر آن دو هزار نفر برآورد شده است. یکی از گروههای ارتش آزاد سوریه به شمار می آید و در منطقه کفرنبل مستقر است و دفتر رسانه ای و سیاسی و امدادرسانی دارد.

ـ صقور الجبل نیز یکی از گروههای وابسته به ارتش آزاد سوریه است و تعداد عناصر آن به حدود دوهزار نفر می رسد. در آمریکا آموزش دیده اند و در استان ادلب فعالیت می کنند.

ـ گروه "فاستقم کما امرت" شامل دوهزار جنگجو است و درکنار پرچم خود، پرچم ارتش آزاد را نیز حمل می کند.

ـ صقور الشام با حدود 6 هزار فرد مسلح در کنار ارتش آزاد سوریه به جنگ می پردازد.

ـ جیش السنه شامل دو هزار فرد مسلح در حومه غربی حلب و حومه ادلب مستقر است.

ـ فتح الشام(النصره سابق): تعداد نیروهای آن 6 هزار نفر است. برخی عناصر خارجی این گروه دارای ملیتهای غربی و عربی هستند. دارای 4 دفتر است. دفتر عناصر مسلح و دفتر حسبه که مسؤول پوشش شرعی، دخانیات و بستن مغازه ها هنگام ادای نماز است. اغلب افراد این دفتر دارای ملیتهای غیر سوری هستند. دفتر سیاسی، دفتر رسانه ای و دفتر خدمات رسانی از دیگر دفاتر این گروه است.

ـ لواء الحق گروهی شامل حدود دو هزار نفر است که در سراقب در حومه ادلب مستقر است و به گروه فتح الشام نزدیک است.

ـ گروه جند الاقصی شامل هزار فرد مسلح است. هیچ دفتری ندارد و اخیرا به گروه فتح الشام پیوسته و به داعش نیز نزدیک است.

تاکنون علت واقعی اختلاف و درگیری در حومه ادلب شناخته نشده است؛ اما یک منبع در ارتش آزاد احتمال می دهد که فتح الشام در نظر دارد با تمام گروههایی که در مذاکرات آستانه مشارکت کردند، به جنگ برخیزد.

این در حالی است که "شورای اسلامی سوریه" وابسته به مخالفان در بیانیه ای درباره تعرض به گروههای شرکت کننده در مذاکرات آستانه که به توقف خون ریزی ها و دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه چشم دوخته اند، هشدار داد.

"شورای اسلامی سوریه" به ریاست شیخ اسامه رفاعی حدود 40 هیات و انجمن اسلامی از اهل سنت در داخل و خارج از کشور را شامل می شود.

210-9

پربیننده ترین خبرها