مخالفت لهستان و لیتوانی با ایجاد زندانهای مخفی برای ترامپ

مخالفت لهستان و لیتوانی با ایجاد زندانهای مخفی برای ترامپ
جمعه 8 بهمن 1395 - 09:20

لهستان و لیتوانی اعلام کردند در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا در صدد احیای برنامه قدیمی سازمان سیا در خصوص بازداشت و بازجویی از مظنونان تروریستی در خارج از خاک آمریکا برآید، به آمریکا اجازه نخواهند داد زندان های مخفی جدیدی در خاک آنها داشته باشد.

العالم - اروپا - آمریکا

به گزارش خبرگزاری رویترز از ویلنیوس و ورشو، لهستان و لیتوانی که در شرق اروپا قرار دارند از متحدان نزدیک آمریکا به شمار می روند و در زمان (به اصطلاح) جنگ علیه تروریسم که جرج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا بعد از حملات 11 سپتامبر 2001 به راه انداخت، به آمریکا اجازه دادند زندان های مخفی برای بازداشت مظنونان در خاک آنها ایجاد کند.

مقامات آمریکایی می گویند ممکن است ترامپ دستور بازنگری در برنامه ای را بدهد که سرانجام موجب احیای برنامه زندان های مخفی شود. این زندان ها علاوه بر لهستان و لیتوانی در کشورهای رومانی، تایلند و افغانستان نیز ایجاد و در آنها از شیوه هایی برای بازجویی استفاده شد که به عنوان شکنجه تلقی شده است.

بئاتا زیدلو نخست وزیر لهستان در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که آیا دولت او با ایجاد چنین زندان هایی در خاک لهستان موافقت خواهد کرد گفت پیشنهادی در این زمینه وجود ندارد و جایی برای گفتگو در این خصوص نیست... پاسخ من نه است.

لیناس لینکیفسیوس وزیر امور خارجه لیتوانی نیز به رویترز گفت کشورش آماده همکاری با آمریکا در همه زمینه های راهبردی است ولی باید از حقوق بشر محافظت شود. وی افزود، شکنجه انسانها بر اساس قوانین بین المللی و همچنین از نظر اخلاقی، ممنوع است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها