یک نویسنده و فعال عربستانی به هفت سال زندان محکوم شد

یک نویسنده و فعال عربستانی به هفت سال زندان محکوم شد
جمعه 8 بهمن 1395 - 10:21

دادگاهی در عربستان یک نویسنده را به ادعای ارتباط وی با روزنامه نگاران و خبرنگاران خارجی به هفت سال زندان محکوم کرد.

العالم - عربستان سعودی

خبرگزاری فرانسه به نقل از مرکز حقوق بشر خلیج فارس گزارش داد: دادگاه ویژه جنایی ریاض، هفته گذشته نظیر المجید نویسنده و فعال 40 ساله عربستانی را به هفت سال زندان محکوم کرد و پس از آن نیزهفت سال ممنوع الخروج شده است.

گروه های حقوق بشری از محاکمه فعالان در دادگاه هایی که برای محاکمه موارد مربوط به تروریسم در نظر گرفته شده اند، انتقاد شدید کرده اند.

مرکز حقوق بشر خلیج فارس که دفاتری در بیروت و کپنهاک دارد، افزود: گزارش ها حاکی از آن است که هنگام محاکمه المجید، وکلا یا بستگان وی در جلسه دادگاه حضور نداشتند.

دادستانی دادگاه ریاض اتهامات المجید را نافرمانی از پادشاه سعودی، شرکت در تظاهرات ضد دولتی، برقراری تماس با خبرنگاران خارجی و نوشتن مقالاتی در مخالفت با حکومت اعلام کرد. گفته شده که تاریخ نگارش برخی از این مقالات به سال 2007 برمی گردد.

در همین حال، دیده بان حقوق بشر تصریح کرد: نام الماجد در سال 2011 در میان فهرست حدود 160 بازداشتی بود که بیشتر آنها از منطقه الشرقیه بودند.
شیعیان ساکن در این منطقه با برگزاری تظاهرات، اصلاحات سیاسی و آزادی بازداشت شدگان را خواستارند.

به گفته مرکز حقوق بشر خلیج فارس، دادگاه عربستان در سال 2012 الماجد را آزاد کرده بود که دوباره دستگیرشد.

از سویی، سازمان عفو بین الملل در ابتدای ماه جاری، از سرکوب شدید فعالان حقوق بشری در عربستان بدست مقامات آل سعود خبرداد.

این سازمان با اشاره به ادامه سرکوب مخالفان مسالمت جو، خاطرنشان کرد: در هفته های اخیر، شماری از فعالان درعربستان به خاطر فعالیت در زمینه حقوق بشر، بازداشت یا به دادگاه فراخوانده شدند.
221

پربیننده ترین خبرها