از فلسطین تا یمن و تروریستهای تکفیری در باماکو

از فلسطین تا یمن و تروریستهای تکفیری در باماکو
شنبه 9 بهمن 1395 - 14:51

نشست پایانی دوازدهمین اجلاس روسای اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در باماکو پایتخت جمهوری مالی برگزار شد.

العالم- آفریقا

کاظم جلالی عضو کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس اسلامی دراین نشست با بیان این که جهان اسلام نباید از موضوع فلسطین غافل شود، گفت: همه باید در راستای تحقق صلح و ثبات در یمن اقدام کنند.

 وی که در نشست پایانی دوازدهمین اجلاس روسای اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در باماکو پایتخت جمهوری مالی سخن می گفت، افزود: جهان اسلام به رغم سوابق درخشانی که در ساخت تمدن بشری داشته است و از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی زیادی برخوردار است با چالش‌ها و مشکلات عمده‌ای در نقاط مختلف از جمله در سوریه، عراق، افغانستان، یمن و برخی مناطق در آفریقا مواجه است. 

ظرفیت های جهان اسلام بجای پیشرفت صرف درگیری ها می شود

عضو کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس اسلامی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های موجود در جهان اسلام بجای این که در راستای ارتقای ثبات؛ توسعه، پیشرفت و رفاه مردم به کار گرفته شود در دامن زدن به اختلافات و درگیری‌ها یا برای مقابله با چالش‌ها و مشکلات جاری هزینه می‌شود.

وی به ظهور تروریسم و اقدامات جنایتکارانه آنها در منطقه اشاره کرد و ادامه داد: رشد تفکرات افراط‌گرایی و ظهور و گسترش گروه‌های تروریستی همانند داعش چالش عمده‌ای برای کشورهای اسلامی بوجود آورده است. 

اقدامات تروریست ها هیچ نسبتی با اسلام ندارد

جلالی با بیان این که اقدامات غیرانسانی تروریست‌ها هیچ نسبتی با فرق اصلی اسلام ندارد، یادآور شد: جریان تکفیری و افراطی نتیجه انحراف در اندیشه اسلامی و متاثر از عوامل داخلی و مداخله خارجی است و قطعاً اندیشه ای که در آن جان، مال و کرامت انسانها مورد احترام نیست سنخیتی با آموزه‌های والای دین مبین اسلام و تناسبی با روح بزرگ و عطوفت پیامبر اسلام (ص) ندارد.
وی تصریح کرد: گروه‌های افراطی و تروریستی علاوه بر این که تهدیدی جدی برای صلح و امنیت هستند و هزینه‌های انسانی و مادی زیادی را تحمیل می‌کنند، پیامدهای مخرب معنوی و سیاسی نیز به همراه دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تفکرات منفی تروریسم و افراطی‌گریی اشاره کرد و توضیح داد: تروریست‌ها طی سال‌های اخیر تصویر غیر واقعی و مخربی از اسلام در عرصه جهانی به تصویر کشیده‌اند، تصویری که از میان بردن آن نیازمند اقدامات مستمر و فعال دراز مدت همه جانبه از سوی کلیه مسلمانان است.

وی تاکید کرد: مقابله با جریان‌ها و گروه‌های افراط‌گرای خشونت طلب، مستلزم همفکری، تعامل و همکاری همه کشورهای منطقه و بازیگران بین‌المللی است.

جهان اسلام نباید موضوع فلسطین را فراموش کند

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با یادآوری اهمیت موضوع فلسطین در جهان اسلام، افزود: به لحاظ سیاسی، ظهور و فعالیت این گروه‌ها علاوه بر ایجاد شکاف و تنش در کشورهای اسلامی و قطب بندی در برخی جوامع اسلامی، باعث تحت شعاع قرار گرفتن چالش اصلی مسلمان یعنی موضوع فلسطین و قدس شریف شده است.

جلالی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی در چنین شرایطی با آرامش مزورانه و بی‌دغدغه در حال نظاره بر منازعات و درگیری در کشورهای اسلامی، کشتار مسلمانان و تخریب زیرساخت‌های آنان است، ضمن اینکه اسناد و شواهد جدی مبنی بر نقش مخرب این رژیم و حامیان آن در ایجاد و حمایت از این گروهها و هدایت آنها وجود دارد.

اهداف مشترک گروه های افراطی و رژیم صهیونیستی

عضو کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس اسلامی تاکید کرد: فصل مشترک گروه‌های افراطی و رژیم صهیونیستی دامن زدن به پدیده اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی برای ایجاد مانع در رسیدن پیام صلح و رحمت پیامبر اسلام (ص) به گوش جهانیان و جلوگیری از شکوفا شدن استعدادها و پیشرفت جوامع اسلامی در عرصه جهانی است.

وی با یادآوری وجود برخی اختلافات در جهان اسلام ، گفت: علاوه بر نقش مخرب عناصر و قدرت‌های خارجی در ایجاد بحران‌ها و چالش‌ها در جوامع اسلامی، باید به بطور عمیق به ریشه‌ها و دلایل دیگر از جمله مشکلات داخلی در کشورهای اسلامی و همچنین اختلافات و شکاف میان این کشورها توجه شود.

سوء استفاده قدرت های خارجی

جلالی ادامه داد: بدیهی است قدرت‌های خارجی از ضعف ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورهای دیگر و اختلافات موجود میان آنها برای پیشبرد اهداف و منافع توسعه‌طلبانه و مستکبرانه خویش سوء‌استفاده می نمایند.

وی یکی از مشکلات عمده را فقدان تعامل مستمر و سازنده میان کشورهای اسلامی دانست و تصریح کرد: چنین وضعیتی نباید انتظار حل و فصل اختلافات، بحران‌ها و چالش‌های موجود در بین کشورهای اسلامی را داشت و رفع این نقیصه بزرگ نیازمند تغییر نگرش ها، رویکردها و سیاست های غلط موجود و تمرکز بر ارزشها و منافع مشترک می باشد.

عضو کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس اسلامی، دوری و فاصله گرفتن از ارزش‌های والای اسلامی را باعث شکاف و اختلاف در بین کشورهای اسلامی دانست و تاکید کرد: درحالی که خداوند در قرآن کریم به صراحت بر 'أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ' و یا 'اِنَ هذِهِ اُمَتُکُم اُمَةً وَحِدَةً وَ اَنَا رَبُکُم فَاعبُدون' تاکید دارد، جای بسی تاسف است که شاهد این همه درگیری و شکاف در امت اسلامی هستیم.

حل و فصل چالش های جهان اسلام

وی افزود: حل و فصل چالش‌های موجود در جهان اسلامی نیازمند داشتن درک واقع بینانه از ماهیت، ابعاد، وسعت و پیامدهای مخرب این چالش‌ها و همچنین ریشه‌ها و دلایل بروز آن است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس مخاطرات چالش‌های بین کشورهای اسلامی را برای کل امت اسلامی دانست و گفت: تفاوتی بین غنی و فقیر، قوی و ضعیف، مقصر یا منفعل ندارد باید همه مسلمانان و کشورهای اسلامی به یک درک و فهم مشترک برای حل و فصل چالش‌های موجود برسند.

جلالی درمورد اوضاع فعلی سوریه نیز خاطرنشان کرد: وضعیت جاری در سوریه و تعمیق این بحران در ابعاد وسیع و پیامدها و هزینه‌های سنگین مادی و انسانی آن ناشی از رویکردهای غلط در قبال این کشور است.

وی ادامه داد: حضور عناصر تروریست خارجی از اقصی نقاط جهان در سوریه و تجهیز و سازماندهی آنان بدون دخالت و حمایت کشورهای خارجی امکان پذیر نبود.

آزادی حلب و آتش بس در سوریه

جلالی افزود: امیدواریم تحولات اخیر در سوریه از جمله آزادی حلب و آتش بس ایجاد شده بستر مناسبی برای حل و فصل این بحران از طریق مسالمت آمیز و گفتگوهای سوری- سوری باشد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین با اشاره به وضعیت کشور عراق، تصریح کرد: نابسامانی‌های موجود در عراق و تحرکات مخرب گروه‌های تروریستی در آن کشور از جمله پیامدهای منفی بحران سوریه است، هرچند نقش مخرب عوامل خارجی از همان ابتدای شکل‌گیری فرایند سیاسی در عراق وجود داشته است.

وی گفت: متاسفانه برخی کشورهای خارجی بجای حمایت از فرآیند سیاسی جدید در عراق و احترام به خواست ملت شریف این کشور با توسل به اقدامات تحریک آمیز، با این فرایند مقابله می‌کنند و نتیجه این اقدامات تحمیل هزینه بر ملت و دولت عراق بوده است.

پیشرفت عراق در مقابله با داعش

عضو کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس اسلامی تاکید کرد: پیشرفت‌های اخیر دولت و نیروهای عراق در مقابله با عناصر داعش بویژه در بازپس‌گیری شهر موصل موید اراده قوی ملت عراق در دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی در آن کشور است.

جلالی همچنین درمورد وضعیت یمن، اوضاع این کشور را بسیار نگران کننده دانست و یادآور شد: ابعاد سیاسی، امنیتی و انسانی این بحران بسیار گسترده شده است چراکه هزاران نفر از مردم بی‌گناه یمن کشته و زخمی شده‌اند و زیرساخت‌های این کشور از بین رفته است.

بحران یمن
وی تصریح کرد: حل بحران یمن مستلزم توقف تمامی حملات و درگیری ها، ارسال سریع کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم نیازمند و از سرگیری گفت و گوهای یمنی-یمنی در فضایی آرام به دور از دخالت کشورهای خارجی است.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید براین که یمن متعلق به همه یمنی‌ها است، گفت: همه باید در راستای تحقق صلح و ثبات در این کشور اقدام کرده و به خواست مردم این کشور احترام بگذارند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم خاطرنشان کرد: بحران‌ها و چالش‌های موجود در جهان اسلام نباید ما را از موضوع فلسطین و دفاع از مردم مظلوم آن غافل نماید.

جلالی تصریح کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر موضوع فلسطین تا حدی تحت شعاع قرار گرفته است و رژیم صهیونسیتی با سوءاستفاده از بحران‌های جاری در منطقه و شکاف ایجاد شده میان کشورهای اسلامی به سیاست‌های توسعه طلبانه و غیر انسانی خویش ادامه می‌دهد و از وضعیت جاری در منطقه احساس خشنودی و امنیت می‌کند.

وی افزود: تضعیف و تخریب سوریه به عنوان یکی از کشورهای خط مقدم مقاومت در قبال سیاست‌های توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی از جمله اهداف اصلی این رژیم و کشورهای حامی آن بوده است.

قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک سازی صهیونیستی

عضو کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس اسلامی یادآور شد: تصویب قطعنامه اخیر در شورای امنیت سازمان ملل علیه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی هرچند نشان‌دهنده دغدغه جدی جامعه بین‌المللی در مورد سیاست‌های توسعه‌طلبانه این رژیم است، ولی واقعیت این است که مفاد این مصوبه به موضوعات و جنبه‌های اصلی این بحران نپرداخته است.

وی ادامه داد: وضعیت فلسطین ایجاب می‌کند که همه کشورها به ویژه کشورهای اسلامی با در نظر گرفتن تعهدات اعتقادی، سیاسی و انسانی بیش از پیش از ملت شریف فلسطین تا رسیدن به حقوق مشروع‌شان حمایت نمایند.

حمایت از فلسطین افتخار ایران است

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، یادآور شد: مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد در راستای حمایت از آرمان و ملت فلسطین ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از مردم فلسطین را در 2 و 3 اسفند 1395 در تهران برگزار نماید و مشارکت فعال روسا و نمایندگان مجالس کشورهای اسلامی در این کنفرانس گام موثری در حمایت از مردم فلسطین خواهد بود.
جلالی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تقویت امت اسلامی و ارتقای جایگاه مسلمانان را عرصه جهانی را سرلوحه خود قرار داد، گفت: ایران علاوه بر ملحوظ کردن این امر مهم در قانون اساسی و قوانین کشور، اقدامات موثری را در راستای وحدت اسلامی انجام داده است.

وی یادآور شد: تعیین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس، تعیین هفته وحدت و تشکیل نهادها و سازوکارهای مختلف برای تعامل و نزدیکی مذاهب اسلامی از جمله این اقدامات موثر بوده است.

تحکیم روابط با کشورهای اسلامی

جلالی افزود: همچنین توسعه و تحکیم روابط با کشورهای اسلامی همواره از اولویت بالایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: مجالس کشورهای اسلامی نقش محوری در نزدیکی و توسعه روابط کشورهای اسلامی با یکدیگر دارند.
جلالی اظهارداشت: مجلس شورای اسلامی آمادگی خویش را برای همکاری مشترک با همکاران خود در مجالس کشورهای اسلامی در راستای تقویت همبستگی و وحدت میان کشورهای اسلامی و تلاش مشترک برای حل و فصل اختلافات و چالش‌های موجود اعلام می‌کند.

دوازدهمین دوره اجلاس اتحادیه بین‌المجالس اسلامی هفته گذشته با حضور هیات های پارلمانی کشورهای اسلامی در جمهوری مالی گشایش یافت. 

پربیننده ترین خبرها