فرمان ترامپ، همکاران عراقی نظامیان آمریکایی را نگران کرد

فرمان ترامپ، همکاران عراقی نظامیان آمریکایی را نگران کرد
شنبه 9 بهمن 1395 - 15:00

عراقی هایی که در زمان حضور نظامی امریکا در عراق با نظامیان این کشور همکاری کرده اند می ترسند پس از صدور فرمان جدید ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود مهاجران چند کشور از جمله عراق به آمریکا، نتوانند در این کشور پناهندگی بگیرند.

العالم - آمریکا
شبکه السومریه نیوز عراق پیش بینی کرد این فرمان ترامپ، دو طرح نمایندگان مجلس امریکا را تنها چند سال پس از حمله امریکا به عراق در سال 2003، تحت الشعاع قرار دهد.
بر اساس این طرح ها آمریکا متعهد شده بود که به ده ها هزار عراقی که به خاطر کمک به آمریکایی ها زندگی خود را به خطر انداخته بودند، کمک کند.
به نوشته خبرگزاری رویترز، با صدور فرمان جدید ترامپ، امید عراقی هایی که مایل بودند در چارچوب طرح ویزای مهاجرت خاص عراقی ها به امریکا مهاجرت کنند، به یأس مبدل می شود مخصوصا که این کشور در سال 2014 از پذیرش درخواست های جدید پناهندگی یا برنامه ورود مستقیم اتباع عراق به آمریکا، خودداری کرده است.
آمار و ارقام وزارت خارجه امریکا نشان می دهد که حدود هفت هزار عراقی که بسیاری از آنها مترجم نیروهای امریکایی در عراق بودند به موجب برنامه ویزای مهاجرت خاص از سال 2008 در امریکا اسکان یافته اند و آزمایش و تحقیقات برای اسکان 500 نفر دیگر ادامه دارد.
خبرگزاری رویترز گزارش داد، طبق "طرح کمک بین المللی به آوارگان"، 58 هزار عراقی به موجب "طرح ورود مستقیم" در نوبت مصاحبه و گزینش قرار دارند."
"آلن ووت" سرهنگ سابق ارتش آمریکا که در سال 2003 به فلوجه در غرب عراق رفته بود، اظهار داشت: "بسیاری از مترجمان سعی می کردند هر چه سریعتر از آنجا فرار کنند زیرا به دلیل همکاری با نیروهای امریکایی به عنوان خائن و همدست اشغالگران شناخته می شدند."
"ووت" ضمن ابراز نگرانی از این وضعیت گفت: "این فرمان ترامپ، نیروهای امریکایی را در معرض خطر قرار می دهد زیرا برخورداری از حمایت محلی در مناطق جنگی را برای آنها دشوار می کند."
208

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها