دفاع اروپا ازبرجام در برابر ترامپ

دفاع اروپا ازبرجام در برابر ترامپ
يکشنبه 10 بهمن 1395 - 16:20

سرنوشت توافق هسته ای 1+5 با ایران ازجمله موضوعاتی است که بعد از حضور« دونالد ترامپ » به عنوان رئیس جمهوری آمریکا درکاخ سفید و نوع واکنش وی مورد توجه واقع شد، این در حالی بود که در همین مدت سران کشورهای مهم اروپایی تعهد و حمایت خود را از این توافق ابراز کردند.

العالم ـ اروپا

ترامپ چهره ناشناخته دنیای سیاست ازهمان ابتدای کارزار انتخاباتی، توافق هسته ای با ایران (برجام) را «توافق بد» توصیف کرده ودر جدیدترین مصاحبه اش با فاکس نیوز نیز گفت که برجام از«بد‌ترین» توافق هایی است که تاکنون شاهد آن بوده است.
او درمصاحبه با دو نشریه «تایمز» انگلیس و «بیلد» آلمان نیز توافق هسته ای با ایران را «اشتباه» خواند وگفت: توافق هسته ای با ایران یکی از احمقانه ترین توافق هایی بوده که وی تاکنون دیده است.
گرچه ترامپ از«پاره کردن» توافق هسته ای دراظهاراتش قبل از ریاست جمهوری به«اشتباه»خواندن آن رسیده وتندروهای اطرافش ونیزسران رژیم صهیونیستی خیال برهم خوردن برجام را در سر می پرورانند ، اما «رکس تیلرسون» گزینه پیشنهادی او برای تصدی وزارت امور خارجه در دیدگاهی متفاوت، از «مرور» و «مذاکره مجدد» این توافق سخن می گوید که ایران و اروپا مذاکره مجدد را رد کرده اند.
سران کشورهای مهم اروپا نیز برحفظ این توافق بین المللی تاکید دارند و آن را صرفا توافقی میان ایران و آمریکا نمی دانند. «ترزا مِی» نخست‌وزیر انگلیس در گردهمایی زمستانی اعضای جمهوریخواه کنگره در شهر فیلادلفیای آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) دفاع کرده است.
خانم مِی گرچه از کاهش نفود ایران در خاورمیانه و حمایت از متحدان منطقه ای می گوید، اما در عین حال «برجام» را برای امنیت منطقه حیاتی خوانده و افزوده است: «این توافق حالا باید خیلی به ‌دقت اجرا شود و بی‌مماشات تحت نظارت باشد و با هر گونه نقض توافق باید قاطعانه و به‌سرعت مواجه شد.»
او در عین حال مدعی شده است: «توافق هسته‌ای با ایران، مناقشه ‌برانگیز بود ولی امکان دستیابی ایرانی‌ها به تسلیحات هسته‌ای را هم برای بیش از یک دهه از بین برد.»
ایران تلاش برای دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته ای را اتهامی کاملا بی اساس می داند و بر صلح آمیز بودن تمام جوانب برنامه هسته این کشور تاکید دارد. موضوعی که در گزارش های مختلف آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز مبنی بر صلح آمیز بودن این برنامه تاکید شده است.
«فرانک والتر اشتاین مایر» وزیرسابق امور خارجه آلمان نیز ضمن هشدار به آمریکا در مورد لغو برجام، گفته است: لغو توافق هسته‌ای ایران اشتباه بسیار بزرگی خواهد بود.
به گزارش رویترز، اشتاین مایر که برای تصدی پست ریاست جمهوری، از سمت وزارت امور خارجه آلمان استعفا داد، افزوده است: آلمان اختلاف‌های اساسی با ترامپ در موضوعات متفاوتی مثل لغو توافق هسته‌ای برجام دارد.
وی با تأکید بر اینکه لغو توافق برجام اشتباه بسیار بزرگی خواهد بود،‌ می گوید: این اقدام باعث آغاز جنگ در خاورمیانه می‌شود که در راستای منافع آمریکا و اسرائیل نیز نیست. اگر بار دیگر ایران برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد، باعث افزایش نگرانی‌ها خواهد بود.
«مارتین شفر»سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز اعلام کرده است دولت این کشور برای حفظ توافق هسته ای با اعضای تیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا در ارتباط است.
به گزارش اسپوتنیک، شفر گفته است دولت آلمان مذاکره درباره آینده توافق هسته ای را با مقام های جدید آمریکایی ادامه داده است.
«بوریس جانسون» وزیر امورخارجه انگلیس نیز گفته است: برجام باید از تهدید به پاره شدن که ترامپ می گوید، حفظ شود. برجام یک معامله دشوار و بحث انگیز است اما این توافق دارای محسنات بزرگی است و اجرای آن باید ادامه یابد.
شورای امنیت سازمان ملل نیز همزمان با سالگرد اجرای برجام، در نشستی به بررسی دومین گزارش دبیرکل سازمان ملل درخصوص اجرای قطعنامه 2231 برجام پرداخت و اعلام کرد: از زمان اجرای برجام، آژانس بین المللی انرژی هسته ای پنج گزارش منتشر کرده که در این اسناد تداوم پایبندی و عمل ایران به تعهدات خود در خصوص (برنامه) هسته ای ثبت شده است.
«جفری فلتمن» معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل گفته است: ضرورت دارد همه کشورهای طرف برجام بصورت برابر، از این توافق بهره مند شوند و با حسن نیت آن را ادامه دهند. جامعه جهانی باید در بلند مدت در اجرای برجام مشارکت داشته باشد. این امر می تواند به امید ملت ایران در پیوستن به اقتصاد جهانی و رسیدن به نتیجه مطلوب درباره پرونده هسته ای ایران در شورای امنیت کمک کند.
گروه بین المللی بحران نیز به نقل از یک مقام ایرانی اعلام کرده است: برجام تقریبا سالم و به قوت خود باقی است، اما اطمینان ایران به تعامل با آمریکا در حال افول است.
«فدریکا موگرینی»مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده این اتحادیه و گروه 1+5 در مذاکرات هسته ای نیز گفته است: یک سال پس از اجرای برجام شاهد اجرای تعهدات ایران وعزم قوی جامعه بین المللی و اتحادیه اروپا برای اجرای تعهدات متقابل خود در قبال توافق با ایران بوده ایم.
وی تصریح کرده است:اکنون شاهد افزایش تبادلات اقتصادی و تجاری در روابط ایران و اتحادیه اروپا بوده ایم که بسیار مهم و قابل توجه است. ما اولین جلسه شورای امور خارجی را در سال جدید با این دیدگاه آغاز می کنیم که دیپلماسی نتیجه می دهد و اتحادیه اروپا به کار کردن خود برای احترام به این توافق بسیار مهم و اجرای آن که برای امنیت ما بسیار مهم است، ادامه خواهد داد.
'فرانسوا اولاند' رئیس جمهوری فرانسه نیز در تماس تلفنی با 'دونالد ترامپ' همتای امریکایی اش بر ضرورت احترام به توافق هسته ای با ایران تاکید کرده است.
اولاند دراین تماس تلفنی با ترامپ که اولین گفت و گوی آنها از زمان روی کار آمدن ترامپ محسوب می‌شد، بر لزوم پایبندی به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تاکید کرد.
البته «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا نیز در نخستین سالگرد اجرای برجام و پیش از پایان دوره ریاست جمهوری گفت: توافق هسته ای ایران، توافقی بین قدرت های بزرگ دنیاست نه فقط بین آمریکا و ایران و محصول سالها همکاری میان ایران و 6 قدرت جهانی است.این پیمان را نمی توان به آسانی لغو کرد و نسبت به جنگ ترجیح پذیر است. اجرای این توافق نتایج قابل توجه و محسوسی در جهت تبدیل ایالات متحده و کل جهان به مکانی امن تر، حاصل کرده است.
«جان کری» وزیر خارجه آمریکا نیز در سالگرد یکسالگی اجرای برجام گفت: آمریکا و شرکایش به تعهدات خود ذیل برجام پایبند بوده اند.
وی مدعی شد:«برجام یک تهدید هسته‌ای عمده را بدون شلیک یک گلوله یا اعزام یک سرباز به میدان جنگ حل کرد. هنوز اختلافات جدی با ایران داریم و با تهران در موضوعات حمایت از تروریسم، بی‌توجهی به حقوق بشر و اقدامات ثبات‌ زدا در منطقه مقابله خواهیم کرد.»
به گزارش ایرنا، واکنش های دولت های اروپایی در کنار حمایت روسیه و چین به عنوان دو عضو گروه1+5 در مذاکرات هسته ای ازبرجام بیانگر آن است که دیدگاه کشورهای اروپایی و آسیایی طرف مذاکره با ایران حمایت از این توافق است.موضوعی که طرف آمریکایی در هر تصمیمی نسبت به مرور و مذاکره مجدد در باره برجام باید در کنار مخالفت شدید ایران آن را در نظر بگیرد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها